|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledarskap, 5p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande - tillägna sig ökad förståelse för olika typer av ledarskap - inse skillnaden mellan direkt och indirekt ledarskap - tillägna sig färdighet att kreativt kunna tillämpa olika metoder för utveckling i en organisation - tillägna sig teoretisk färdighet att verka i arbetsledande befattningar |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledarskapets grunder Anvisningar för grupparbeten och examination. En historisk tillbakablick på synen av ledare och ledda. Presentation av viktigare teorier som legat till grund för utvecklingen av ledarskapet i Sverige. Genomgång av sammanhanget mellan ledarskap och organisationsutveckling. Möten med förebilder. Reflektion och studium av kurslitteraturen. Ledarpsykologi Presentation av gruppuppgift. Inledande föreläsningar om personlighetsteorier och urvalstester, utvecklande ledarskap och ledarskap under stress. Studiebesök avseende implementering av ledarskapsmetoder. Möten med förebilder. Grupparbete och självstudier. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreläsningar genomförs i halv- eller helgrupp. Seminarier genomförs i kvarts- eller halvgrupp. Gruppuppgift Grupparbete och självstudier. Seminarium Redovisning av grupparbete. Möten med förebilder. Reflektion och självstudier. Samtliga block förutom det tredje inkluderar föreläsningar och seminarier kring studerat tema där teori och praktisk tillämpning knyts samman. Tiden mellan föreläsning och seminarium är avsedd för enskilda studier av litteraturen och för grupparbeten. Det tredje blocket är helt avsett för ett grupparbete. Möten med förebilder är fördelade på respektive block. Erfarna ledare kommer att presentera sina erfarenheter under rubriken "Mitt ledarskap". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker genom enskild skriftlig tentamen med utgångspunkt i kurslitteraturen och föreläsningarna samt bedömning av redovisad gruppuppgift. Avslutning Möten med förebilder. Enskilda studier. De skriftliga grupparbetena presenteras och bemöts av en opponentgrupp. Kursen avslutas med en enskild skriftlig tentamen och utvärdering. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Nämnden för utbildningvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|