|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedagogik 4 med skolinriktning, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att ytterligare fördjupa teoretiska och metodologiska kunskaper samt självständigt forsknings-arbete inom pedagogik med inriktning mot skolområdet. Genom ett avslutande självständigt uppsatsarbete vidareutvecklar de studerande sin förmåga att beskriva, analysera och förklara en pedagogisk praktik. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedagogiska teorier och forskningsmetoder, 5 poäng Pedagogical theories and research methods. Den studerande utvecklar sin förmåga att analysera vetenskapliga texter utifrån vetenskapsteoretiska och metodologiska frågeställningar. Vidare behandlas forskningstetiska frågeställningar och bedömningar. Fördjupning inom specialområden (litteraturkurs), 5 poäng Individual Specialisation (literature-based) Tonvikten i denna delkurs ligger på att utveckla den studerandes förmåga att självständigt granska och analysera ett pedagogiskt problemområde utifrån nationell och internationell litteratur och tidigare forskning. Den studerande skaffar sig en god överblick över det forskningsområde som är relevant för egna problemställningar, vilka skall undersökas i det kommande uppsatsarbetet. Uppsats, 10 poäng Thesis I delkursen genomför den studerande självständigt en egen studie samt fördjupar ytterligare sin förmåga till kritisk analys och metodiskt arbetssätt. Den studerande väljer, avgränsar och definierar en forskningsfråga, belyser denna, väljer lämplig metod samt redovisar och diskuterar arbetsprocess och resultat i en uppsats. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreläsningar, seminarier, grupparbete och i samband med uppsatsskrivning handledning i grupp och enskilt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination utgörs av individuella uppgifter kring kursinnehåll som redovisas skriftligt och/eller muntligt. Uppsatsen examineras genom presentation och försvar i ett seminarium. Den studerande ska opponera på en uppsats och aktivt delta i behandlingen av minst ytterligare tre. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd pedagogik 1-20p eller lärarexamen, godkänd pedagogik 21-40p samt pedagogik 41-60p med uppsats om 10p godkänd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Nämnden för utbildningvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|