|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Läraren som forskare - skolan som forskningsfält, 10p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska deltagarna skaffa sig grundläggande kunskaper och färdigheter i beteendevetenskaplig forskningsmetodik med särskild inriktning mot skolforskning. Avsikten är att dessa kunskaper och färdigheter skall ge redskap för fortsatt bearbetning och analys av under-sökningar i skolpraktiken. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skolforskning och utbildningsforskning behandlar komplexa problem uppkomna i en komplex verklighet, varför delta-garna får lära sig att hantera en metodisk infallsvinkel i taget. Forskningsmetodiken inrymmer både kvantitativa och kvalitativa metoder med tyngdpunkt på kvalitativa metoder för bearbetning och analys. Kursen introducerar olika vetenskapliga perspektiv och ansatser samt deras möjligheter att belysa och tolka skol-relaterade forskningsproblem och fenomen. Kursens centrala innehåll rör grundläggande kunskaper kring de olika stegen i forskningsprocessen. En repertoar av olika vetenskapliga ansatser studeras och prövas såväl vad gäller insamling som analys av data. Vidare berörs problem relaterade till nog-grannhet och tillförlitlighet, trovärdighet och tolkning vid olika ansatser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av lektioner, gruppövningar och seminarier samt tillämpningsmoment, som samtliga förutsätter en aktiv närvaro redan från starten. I kursen ingår en fördjupningsuppgift som avser att ge förtrogenhet med en enskild metod. Uppgiften väljs och utformas i samråd med kursledning. Såväl tillämpningsmoment som fördjupningsuppgift knyts till den praktiska skolverkligheten genom att de studerande därifrån hämtar de data som ska bearbetas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom arbets/tillämpningsuppgifter samt skriftlig fördjupningsuppgift. Deltagare som ej blivit godkänd vid ordinarie examinations-tillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examen från lärarutbildning eller fyra genomgångna terminer i pågående lärarutbildning samt övriga med motsvarande 20 poäng pedagogik. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Nämnden för utbildningvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|