| 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Forntida hantverksteknik och upplevelsebaserat lärande, 5p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
  | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Genom kursen ska den studerande - förvärva kunskap om forntida hantverkstekniker och sätta in dessa i ett kulturellt - historiskt perspektiv - genom praktiskt arbete utveckla en förståelse för hur man kan anpassa forntida hantverkstekniker till dagens teknik och möjligheter - reflektera över de pedagogiska aspekterna och visa på hur dessa nyvunna kunskaper kan förklara historiska skeden och förstärka lärandeprocessen - levandegöra dessa nya kunskaper i natur- och kulturmiljön, - tillägna sig kunskaper om att använda natur och kulturmiljön som bas för lärande - förvärva kunskaper om utomhuspedagogikens teoribildning och dess didaktik genom att fokusera platsens betydelse för upplevelse och lärande - utveckla ett arbetssätt där natur och kulturmiljön är en utgångspunkt i lärandet.  | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Forntida hantverkstekniker och utvecklande av enkla tekniker i olika hårda och mjuka  material som anpassas till dagens material och metoder.  Reflektioner över erfarenheter av hur nyvunna kunskaper kan levandegöras i vår samtid. Presentation av det praktiska arbetet utomhus. Erfarenheter av kursinnehållet levandegörs i natur- och kulturmiljön. Tolkning av natur- och kulturmiljö och praktiskt arbete med att levandegöra forntida hantverksteknik utomhus. Grunder inom utomhuspedagogik ens didaktik och upplevelsebaserat lärande. Lärandets var, vad, hur och varför.  | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|  Eget praktiskt arbete i hårda och mjuka  material. Reflektioner kring erfarenheter av det egna arbetet presenteras och redovisas både skriftligt och praktiskt. Redovisningar, där egna erfarenheter utifrån ett tematiskt ämnesövergripande perspektiv är utgångspunkt , det praktiska arbetet och det upplevelsebaserade lärandet är resultatet. Föreläsningar. Seminarier. Exkursion där upplevelsen ute i kulturlandskapet blir föremål för den egna reflektionen och en del av lärandeprocessen. Deltagande i en inspirationsdag där nyvunna erfarenheter presenteras och levandegörs i natur och kulturlandskapet.  | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| De studerandes arbetsinsatser bedöms  via redovisning av eget arbete skriftligt och praktiskt. Ett personligt reflekterande över vunna erfarenheter och en personlig presentation där de vunna erfarenheterna levandegörs i natur och kulturlandskapet under en upplevelsedag. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.  | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av Nämnden för utbildningvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.  | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
	
	
  | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||