|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedöma, värdera och mäta elevers kunskap och lärande , 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - kritiskt granska kunskapsbedömningar utifrån teori om kunskap och lärande - jämföra, problematisera och välja mellan olika metoder för kunskapsbedömning utifrån grundläggande teorier om kunskapsbedömning - redogöra för hur fusk och plagiat i examination är relaterat till normer och former för kunskapsbedömning - reflektera över sitt eget förhållningssätt till fusk och plagiat - problematisera kunskapsbedömning och betyg som fenomen i ett historiskt, samhälleligt och pedagogiskt perspektiv - beskriva olika effekter av kunskapsbedömning, examination och betygsättning - diskutera hur dessa effekter kan undvikas och eller tillvaratas i en lärandeprocess |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Delkurs 1 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment: - Kunskaper och aspekter av lärande: kunskapsbegreppet, olika former av kunskap, lärteorier samt begrepp och taxonomier för planering och analys av såväl undervisning som bedömning. - Grundläggande teorier om mätning: skalor och mätning, reliabilitet och validitet vid mätningar, kriterie- respektive normrelaterad bedömning samt faktorer som kan störa bedömningsresultatet. - Fusk och plagiat: hur pedagogiska former och systemkrav driver till oönskat beteende, fusk. Delkurs 2 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment: - Kunskapsbedömningens utveckling i samhällsutvecklingen: en introduktion som ger pedagogiska, historiska och samhälleliga perspektiv på kunskapsbedömningens utveckling. Vidare behandlas förändringar över tid i kunskapssyn, bedömningspolicy och betygsystem i det svenska utbildningssystemet. - Bedömningsstrategier: prov och andra bedömningsmetoder. - Bedömningens funktioner: formativ, summativ, prediktiv. Konvergent och divergent bedömning. Återkoppling av bedömningar. - Validering av tidigare lärande som aspekt av kunskapsbedömningen. - Den dolda och den synliga läroplanen: examinationens effekter – avsiktlig och oavsiktlig påverkan på studier, undervisning och liv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bedrivs med hjälp av olika distansöverbryggande tekniker och litteraturstudier. Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska möten. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter i anslutning till litteraturstudierna, vilka redovisas skriftligt i form av kursuppgifter. Undervisningen sker dels med hjälp av en skriftlig studiehandledning, dels med hjälp av olika typer av kommunikation. Nätverksdiskussioner mellan de studerande genomförs i anslutning till de uppgifter som ges inom kursens ram. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationsform: Examination sker fortlöpande och individuellt genom muntlig och skriftlig redovisning av kurslitteratur, kursuppgifter samt en slutgiltig examinationsuppgift. Provkoder: DEL1 Kunskapsbegreppet och dess relation till kunskapsbedömning, 7,5 hp, U-VG DEL2 Bedömningsstrategier, 7,5 hp, U-VG Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs: - Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet - samt svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anderson, L.W. & Krathwohl, D.R. (Editors) (2001). A Taxonomy for Learning,Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom´s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman. Andersson, P. & Fejes, A. (2010). Kunskapers värde: Validering i teori och praktik, 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. Airasian, P.W. & Russell, M.K. (2011). Classroom Assessment: Concepts and Applications, 7th edition. New York: McGraw-Hill. Gustavsson, B. (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Skolverket. Hofvendahl, J. (2010). Utvecklingssamtalen: Några vanligt förekommande problem. I C. Lundahl & M. Folke-Fichtelius (Red.), Bedömning i och av skolan (s. 31-46). Lund: Studentlitteratur. Green, S., Johnson, R., Kim, D-H., & Pope, N. (2007). Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999-1011. Hult, Å. & Hult, H. (2003). Att fuska och plagiera: Ett sätt att leva eller ett sätt att överleva? Linköpings universitet, Centrum för undervisning och lärande, CUL-rapport nr. 6. Finns tillgänglig via http://www.liu.se/cul/ - klicka på CUL-rapporter och sedan på aktuell titel. Jansdotter Samuelsson, M. & Nordgren, K. (Red.) (2008). Betyg i teori och praktik. Malmö: Gleerups. Jönsson, A. (2010). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups. Korp, H. (2003). Kunskapsbedömning: hur, vad och varför? Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Klapp Lekholm, A. (2010). Lärares betygsättningspraktik. I S. Eklund (Red.), Bedömning för lärande – En grund för ökat kunnande (s. 21-29). Stockholm: Stiftelsen SAF. Linde, G. (2003). Kunskap och betyg. Lund: Studentlitteratur. Lindström, L. & Lindberg, V. (Redaktörer) (2005). Pedagogisk bedömning: Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS Förlag. Läroplaner som är aktuella. Mavrommatis, Y. (1997). Understanding assessment in the classroom. Phases of the assessment process: The assessment episode. Assessment in Education, 4, 381-400. Petterson, A. (Red.). (2007). Sporre eller otyg: Om bedömning och betyg. Malmö: Lärarförbundets förlag. Selghed, B. (2006). Betygen i skolan: Kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis. Stockholm: Liber. Skolverket (2002). Att bedöma eller döma: Tio artiklar om bedömning och betygsättning. Stockholm: Skolverket. Skolverket. Aktuella texter som handlar om kunskapsbedömning och betygsättning. SOU 1992:94 (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur läroplanskommitténs betänkande: Skola för bildning. Stockholm: Skolverket. Stiggins, R.J. (2002). Assessment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan, 83, 758-765. Webb, N.M. (1997). Assessing students in small collaborative groups. Theory into Practice, 36, 205-213. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|