|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Att undervisa i ett ämne - didaktik, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna - Redogöra för skolans historiska framväxt med fokus på samspelet mellan samhälle, skola och undervisningstraditioner - Beskriva och problematisera det didaktiska och läroplansteoretiska forskningsfältets framväxt och utveckling - Redogöra för några olika skolämnens historiska formering - Beskriva och analysera ett skolämnes/en och ämnesgrupps framväxt och förändring - Kritiskt granska och analysera kursplaner för aktuellt ämne - Problematisera lärande, undervisning, kunskapsförmedling, begreppsanvändning och begreppsförståelse inom det egna ämnesområdet utifrån teoretiska och didaktiska kunskaper |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen tar sin utgångspunkt i det svenska skolsystemets framväxt och förändring. Centralt är hur samhälleliga och pedagogiska/ didaktiska traditioner och synsätt har påverkat och påverkats av skolsystemets utformning, undervisningens innehåll och olika skolkulturer. Denna förändring relateras till och förankras i läroplans- och didaktisk teori. Skolans kunskapsuppdrag har under lång tid formulerats i skolämnen och framväxten av denna ämnesuppsättning är därför central att studera för att få förståelse för den praxis som råder i dagens skola. Speciellt fokus kommer i detta fall att riktas mot studier av ett speciellt ämne eller ämnesområde. Centralt är granskningen av aktuella kursplaner för ämnet men här anläggs också en jämförelse över tid vad gäller mål och ämnesinnehåll. Med utgångspunkt i för ämnet relevanta teoretiska och didaktiska begrepp studeras hur lärande och undervisning kan organiseras utifrån ett elev- och lärarperspektiv. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen utgörs av universitetsförlagd utbildning i form av seminarier och föreläsningar samt självständiga litteraturstudier med stöd av lärplattform. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Individuell skriftlig redovisning. DEL1 Didaktik, läroplansteori och ämneshistoria DEL2 Ämnesdidaktiska grunder och modeller Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs: - Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet - samt svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturlista HT15/VT16 Att undervisa i ett ämne – didaktik, 949A04/950A05 Arfwedson, Gerd B – Arfwedson, Gerhard (2002): Didaktik för lärare. En bok om lärares yrke i teori och praktik. Stockholm: HLS förlag, s. 206-283. Carlgren, Ingrid. (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos. Hartman, Sven (2012): Det pedagogiska kulturarvet. Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria. Stockholm: Natur& kultur; s. 13-253. Hopman, Stefan. (1997). Wolfgang Klafki och den tyska didaktiken. i: Michael Uljens (red): Didaktik – teori, reflektion och praktik. (s. 198-214). Lund: Studentlitteratur. Hultman, Glenn (2011). Antropologisk didaktik. Noteringar om didaktik som situerad praktik. Didaktisk tidskrift, 20 (2), 69-83. Jank, Werner & Meyer, Hilbert (1997 a). Nyttan av kunskaper i didaktisk teori, i: Michael Uljens (red): Didaktik – teori, reflektion och praktik. (s. 17-34). Lund: Studentlitteratur. Jank, Werner & Meyer, Hilbert (1997 b):”Sambandet mellan didaktisk teorikunskap och handlingskompetens”, i: Michael Uljens (red): Didaktik – teori, reflektion och praktik. (s. 35-46) Lund: Studentlitteratur. Klafki, Wolfgang. (1997). Kritisk-konstruktiv didaktik. i: Michael Uljens (red): Didaktik – teori, reflektion och praktik. (s. 215-228). Lund: Studentlitteratur. Liberg, Caroline (2010): ”Den didaktiska reliefen – att vara lärare”, i: Ulf P Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (red). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (s.215-231). Stockholm: Natur & kultur. Lo, M. L. (2013). Variationsteori. För bättre undervisning och lärande. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar) Lundgren, Ulf P. (2010). Läroplansteori och didaktik. i: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (red.). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (s. 239-221). Stockholm: Natur & kultur. Runesson, U. (2012). Learning Study ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete och forskning, Forskning om undervisning och lärande, nr 8, pp 7-17. Schulman, Lee S. (1986): ”Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching”, Educational Researcher, 15 (2), 4-14. Schulman, Lee S. (1987):”Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform”, Harvard Educational Review, 57 (1), 1-22. Selander, Staffan (2010): ”Didaktik – undervisning och lärande”, i: Ulf P Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (red): Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (s. 197-214). Stockholm: Natur & kultur. Wahlström, Ninni. (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. Egenvald litteratur – artiklar, avhandlingar mm – utifrån undervisningsämne (ca. 300-350 s.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|