|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Invandrar- och kulturkunskap, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs ska den studerande: - ha utvecklat och fördjupat sina kunskaper om det mångkulturella samhället - kunna visa på kunskap om det svenska kulturarvet - ha kunskap om kulturella sedvänjor och politiska förhållanden i några för Sverige betydelsefulla migrationsländer - ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om orsaker till migration och invandring, om invandrares förhållanden i Sverige samt om flyktingkriser - visa förståelse för olika religiösa och icke-religiösa traditioner och livsmönster, särskilt i närsamhället -ha kännedom om människors attityder i kulturmötesfrågor -ha kunskap om rasism och annan form av diskriminering. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Genom studier av invandringen till Sverige ur ett historiskt perspektiv ges en grund för studier kring migrationsdrivande faktorer. Dagens situation i för Sverige viktiga migrationsområden och människors livsvillkor där och hur detta påverkar integrationssträvanden i Sverige diskuteras. Vidare behandlas invandrares och flyktingars livssituation i det nya hemlandet, samt hur det svenska majoritetssamhället påverkas av mötet med minoriteters kulturer och livsmönster. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, lektioner, seminarier, gruppövningar och diskussioner med probleminriktade och tematiskt orienterade arbetssätt. Arbetet genomförs såväl individuellt som i grupper av olika slag. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination sker i såväl muntlig som skriftlig form, individuellt och i grupp. Den muntliga examinationen består av redovisning av invandringen till Sverige under skilda perioder och hur majoritetssamhället påverkats. Den skriftliga gruppuppgiften består av land- och konfliktanalyser av migrationsländer viktiga för Sverige och faktorer viktiga för svenskt integrationsarbete. Kursen slutexamineras genom en individuell salstentamen där kurslitteraturen är den viktiga utgångspunkten. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||