|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Idrott och hälsa A, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - förhålla sig till och resonera kring begreppet hälsa, med stöd i aktuell forskning, samt visa på hur barns hälsa kan stimuleras och utvecklas - planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment för år F-6 inom de delar av idrottsämnet som kursen behandlar - praktiskt själv förevisa grundläggande övningar i de idrottsmoment som ingår i delkursen - hantera och anpassa ämnesinnehållet till elevers olika förutsättningar - hantera säkerhetsaspekter inom de områden kursen behandlar - visa förmåga att ge och ta konstruktiv kritik, samt utifrån forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap visa på förmåga att utvecklas vidare och anta nya utmaningar - beskriva, förklara och tillämpa delar av kursplanen för idrott och hälsa år 1-6 samt ge exempel på hur dessa kan dokumenteras och bedömas - välja och använda lämpliga IKT-hjälpmedel för undervisning och dokumentation och analys av elevers arbeten och insatser - genomföra en mindre empirisk studie, där studenten även undersöker, jämför och granskar aktuell forskning och litteratur inom området samt motiverar metodval - tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i skrivande av kursuppgifter och examinationer och kritiskt kunna granska eget och andras arbeten |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom att studera ämnesområdet Hälsa och livsstil utmanas studenten i att undersöka vad som skapar förutsättningar för en livslång hälsa och hur detta kan ta sig uttryck i arbetet med elever. Ett salutogent förhållningssätt problematiseras och praktiseras. Barns olika förutsättningar utifrån till exempel etnicitets- och genusaspekter sätts i fokus, vilka studenten får bearbeta och reflektera kring utifrån olika perspektiv relaterat till ämnet idrott och hälsa. Studenten utmanas i att genomföra och anpassa friluftsliv och utevistelse till olika förhållanden och miljöer i syfte att skapa positiva upplevelser och lärsituationer i naturen. I samband med detta problematiseras värdet av ett aktivt friluftsliv. Studenten ska utveckla och tillgodogöra sig fungerande redskap för utvärdering och bedömning i ämnet idrott och hälsa. Styrdokumenten för idrott och hälsa studeras och då främst med syfte att kunna tolka mål och att utveckla förutsättningar för god dokumentation. Konflikthantering och det egna ledarskapet problematiseras i både teori och praktik. Ämnesdidaktiken för idrott sätts i fokus och studenten övar upp sin förmåga att kritiskt förhålla sig till ämnesinnehåll och metodval. Friluftsliv, orientering, bollspel och friidrott ägnas speciell uppmärksamhet i den här delkursen. Studenten kommer under kursens slutskede att i par genomföra i ett mindre projektarbete inom ett ämnesområde som knyter an till kursens innehåll. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, seminarier, grupparbeten, studiebesök och självstudier. Lärplattform kommer att användas för kommunikation inom kursen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom skriftliga, muntliga och visuella redovisningar enskilt och i grupp. PROVKODER (preliminära): POR 1, 4 hp, U/G/VG, Portfolio del 1 : skriftlig redovisning POR 2, 4 hp, U/G/VG Portfolio del 2 : skriftlig redovisning PRE 1, 1 hp, U/G, Praktiska redovisningar och indiv. skriftlig utvärdering PRE2, 1 hp, U/G, Praktiska redovisningar och indiv. skriftlig utvärdering SRE 1 2 hp U/G/VG Skriftlig redovisning RAP 1, 3 hp, U/G, Skriftlig rapport Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
genomgångna kurser om minst 30 hp inom utbildningsvetenskaplig kärna inom ett lärarprogram eller motsvarande, alternativt förskollärar/lärarexamen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Litteratur: (preliminär) Alsegård,Helena (2007) Samarbetsövningar. Stockholm; Sisu Idrottsböcker Annerstedt,Claes (2007) Att lära sig vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg; Multicare förlag Brügge m fl (2011) Friluftslivets pedagogik. Liber: Stockholm Bryman, Alan (2002). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber (eller motsvarande) Börjesson, Lena (2005) Kolbs lärstilar – vilken lärstil har du? Enskede; Metoda konsulter AB Ekstam, Kjell (2008) Praktisk konfliktlösning. Malmö;Liber Ericsson, I., Grahn, P. & Skärbäck, E. (2009). Närmiljöns betydelse och hur den kan påverkas. Educare, (1), 80-101.(kan laddas ner via: http://forskning.mah.se/id/luiner ) Fundberg Jesper m.fl.(2013)Vem platsar i laget? – en antologi om idrott och etnisk mångfald. Centrum för idrottsforskning 2012:3. Stockholm; SISU Idrottsböcker Hassmén Peter, Hassmén Nathalie(2010) Idrottsledarskap. Stockholm;Natur&Kultur (ISBN 978-91-27-08821-4) Huitfeldt, Åke m.fl. (1998) Rörelse & Idrott. Liber; Stockholm Larsson, Håkan. Meckbach, Jane (red.)(2007) Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm; Liber Lindquist, Anna (2010) Dans i skolan – om genus, kropp och uttryck. Umeå Universitet; http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:303675 (filen finns under filinformation) Lindström Lars m.fl. (2011) Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm; Stockholms Universitetsförlag Lärarnas Riksförbund (2011- 4é upplagan) Idrottsläraren och arbetsmiljön (www.lr.se: kontaktperson Sandra Roks) Myndigheten för skolutveckling (2007:2) Idrott och hälsa – en samtalsguide om kunskap, arbetsrätt och bedömning.Stödmaterial. (Finns att ladda ner från skolverkets hemsida http://www.skolverket.se/sb/d/2483/a/13682) Naturvårdsverket (2006) Naturen som kraftkälla – om hur och varför naturen påverkar hälsan. Stockholm; Naturvårdsverket Kan laddas ned från: www.naturvardsverket.se Raustorp, Anders (2011). Att lära fysisk aktivitet. Uppsala; Kunskapsförlaget Riksidrottsförbundet (2009:7) Varför idrott och fysisk aktivitet är viktigt för barn och ungdom – fakta och argument (artikelnr. 633024). Stockholm; Idrottens hus Sachs, Lisbeth (1994) "Har begreppet stress något gemensamt med 'onda ögat'? Socialantropologiska perspektiv på preventionens kulturella konstruktion.(s. 240-262) ur Carlsson,Gösta,Arvidsson,Ola (red) (1994)Kampen mot folkhälsan;prevention i historia och nutid ** (kopierad artikel) Schenker, Katarina (2011)På spaning efter idrottsdidaktik (avhandling) Malmö; Holmbergs förlag kan laddas ner via: http://forskning.mah.se/id/lukasc Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Utbildningsdepartementet http://www.skolverket.se/lagar_och_regler/laroplaner Skolverket (2011)Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm ;Fritzes http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/Grundskoleutbildning/2.3064/kommentarmaterial-till-kursplanerna-1.122644 Svender, Jenny (2012)Så gör(s)idrottande flickor – iscensättning av flickor inom barn – och ungdomsidrotten. Doktorsavhandling för pedagogik och didaktik. Stockholm; Stockholms universitet Tonkonogi, Michail , Bellardini,Helena (2012) Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom –för hälsa, prestation och individuell utveckling. Stockholm; SISU Idrottsböcker Wehlin, Anita(2011) Orientera i skolan. Stockholm; SISU Idrottsböcker Wickström, Anette (2012) From individual to relational strategies. Transforming a manual-based psychoeducational course at school(abstract - kopierad artikel) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|