|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Idrott och hälsa: Friluftsliv och säkerhet, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - praktiskt förevisa grundläggande färdigheter och övningar inom orientering, simning och livräddning - reflektera över didaktiska frågeställningar kopplat till friluftsliv, säkerhet och orientering - metodiskt utveckla, anpassa och leda i kursen ingående moment utomhus med inriktning mot grundskolan - tillämpa aktiviteter med hänsyn till säkerhetsaspekter - tillämpa aktuella styr- och måldokument inom området |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande möter under kursen seminarier, föreläsningar, verkstäder, litteraturstudier, grupparbeten samt fältstudier. Fortlöpande under kursens gång på självstudietid dokumenterar och reflekterar studenten över kursinnehållet i portfolioform. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Under kursen problematiseras och praktiseras arbete med friluftsliv och säkerhet med inriktning mot grundskolan. Studenten tränar den egna förmågan att tillämpa och leda övningar inom orientering, simning, livräddning och friluftsteknik. Studenten bearbetar grundskolans styrdokument och reflekterar kring hur man kan tolka, analysera och konkret tillämpa dessa inom området friluftsliv och säkerhet. Kursen är en av fyra fristående kvällskurser i ämnet idrott och hälsa som tillsammans utgör 30hp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar samt praktiska examinationer av studentens egen färdighet. PROVKODER: PRA1 Redovisning friluftsliv/utevistelse, 2hp PRA2 Praktisk examination orientering´, 1hp PRA3 Praktisk examination livräddning, 1hp SEM1 Litteraturseminarium, 1,5hp SRE1 Reflektionsuppgift, 2hp Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturlista Backman, Erik (2010). Friluftsliv in Swedish Physical Education - a Struggle of Values: Educational and Sociological Perspectives. Doktorsavhandling; Stockholms universitet. Kan laddas ner som fulltext via: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:gih:diva-1762 Backman, Erik (2011) What controls the teaching of friluftsliv? Analysing a pedagogic discourse within Swedish physical education. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, (11:1), 51-65. Kan laddas ner via: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14729679.2010.532988?journalCode=raol20 Brügge m fl (2011) Friluftslivets pedagogik. Liber: Stockholm Lundvall, Suzanne (2011) Lärande i friluftsliv – perspektiv och ämnesdidaktiska exempel. Stockholm: GIH Naturvårdsverket (2006) Naturen som kraftkälla – om hur och varför naturen påverkar hälsan. Stockholm: Naturvårdsverket. Kan laddas ner via: http://naturvardsverket.se Sandell, Klas, Arnegård, Johan & Backman, Erik (red.) (2011) Friluftssport och äventyridrott – Utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2011a). Diskussionsunderlag till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm. Kan laddas ner via: http://skolverket.se Skolverket (2011b). Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm. Kan laddas ner via http://skolverket.se Skolverket (2011c). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11). Stockholm: Fritzes. Kan laddas ner via http://skolverket.se Skolverket (2011d). Ämnesplan för idrott och hälsa. Stockholm. Kan laddas ner via: http://skolverket.se Skolverket (2011e). Bedömningsstöd i idrott och hälsa. Kan laddas ner/streamas via: http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-7-9/bedomningsstod/praktiskt-estetiska-amnen/idrott-och-halsa Wehlin, Anita (2011) Orientera i skolan. Stockholm: SISU Idrottsböcker Artikelsamling delas ut vid kursstart: Lärarnas Riksförbund (2011, 4:e upplagan) Idrottsläraren och arbetsmiljön. Stockholm: Modintryckoffset. Sid.11-14. *Enstaka artiklar kan tillkomma. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|