|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Idrott och hälsa: Hälsa och livsstil, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter kursen ska den studerande kunna: - reflektera över didaktiska frågeställningar kopplat till hälsa och livsstil - beskriva, förklara och tillämpa de delar i kursplanen för ämnet Idrott och Hälsa som handlar om fysisk aktivitet och hälsa för grundskolan samt ge exempel på hur dessa kan utvärderas - anpassa, leda och argumentera för aktiviteter där målet är insikt om hälsa utifrån elevers olika förutsättningar - redogöra för grundläggande begrepp och principer kopplade till träningslära och fysisk aktivitet med barn och ungdomar |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar didaktiska frågeställningar relaterade till barns och ungdomars hälsa och livsstil. Studenten utmanas i att anpassa, leda och välja aktiviteter utifrån elevers olika förutsättningar. Hälsa, träningslära och fysisk aktivitet är de huvudområden som problematiseras och praktiseras. Exempel på moment som ingår är träningslära, konditionsträning, styrketräning, kost och näringslära. Kursen behandlar även styrdokument och bedömning med fokus på grundskolan och ämnet idrott och hälsa. Kursen är en av fyra fristående kvällskurser i ämnet idrott och hälsa som tillsammans utgör 30hp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, verkstäder, litteraturstudier och grupparbeten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar samt skriftlig tentamen. PROVKODER: PRE1 Praktisk resovisning hälsa, 1hp SEM1 Litteraturseminarium, 1hp SRE1 Reflektionsuppgift 1, 1hp SRE2 Reflektionsuppgift 2, 1hp TEN1 Skriftllig tentamen träningslära, 3.5hp Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturlista Andersson, Gunnar & Ljusenius, Tommy (2012). Handbok för hälsoinspiratörer. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kunststyrelsen (2011) Fysisk aktivitet og læring- en konsensuskonference. Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning, (www.kunst.dk). Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2007, 2:a upplagan) Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm; Liber. (Kapitel 12, 13, 15). Lindström, Lars m.fl. (2011). Pedagogisk bedömning – Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag. Quennerstedt, Mikael (2006). Att lära sig hälsa. Örebro: Örebro universitetsbiblioteket. (Valda delar). Skolverket (2011b). Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm. (Kan laddas ner via http://skolverket.se) Skolverket (2011c). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11). Stockholm: Fritzes. (Kan laddas ner via http://skolverket.se) Skolverket (2011d). Ämnesplan för idrott och hälsa. Stockholm. (Kan laddas ner via http://skolverket.se) Tonkonogi, Michail & Bellardini, Helena (2012) Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom – för hälsa, prestation och individuell utveckling. Stockholm: SISU Idrottsböcker. UR Samtiden (2013). Sockerchocken. Kan ses via: http://www.ur.se/Produkter/177942-UR-Samtiden-Sockerchocken-Sockerchocken Winroth, Jan. Rydqvist, Göran (2008) Hälsa och hälsopromotion. Stockholm: SISU idrottsböcker. Artikelsamling - delas ut vid kursstart Lindahl m.fl. (2011). Vinnare i långa loppet. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (Utvalda delar). Wiking & Lindström (2005) Idrott, motion och hälsa. Malmö: Liber. (Utvalda delar). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|