|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det interkulturella samhället - fokus och perspektiv via dramakommunikation (1-10p) , 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter kursen skall studenten kunna: - tillämpa dramakommunikation som metod i interkulturella frågor - både praktiskt och teoretiskt redogöra för olika globala frågor genom arbete med litteratur, konst, musik, teater, film och dans/rörelse från olika delar av världen - självständigt identifiera och argumentera för några centrala frågor inom ämnet såväl nationellt som internationellt - självständigt planera, genomföra samt presentera en fältstudie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen har ett upplevelsebaserat, skapande och reflekterande arbetssätt relaterat till teoretiska studier i ämnet. Kursen innehåller ett övergripande perspektiv på det interkulturella samhället utifrån några estetiska perspektiv. Kursen ger dessutom grundläggande färdigheter i att använda dramakommunikation som metod. Viktiga delar som behandlas under kursen är verbal/icke verbal kommunikation, status och revir, attityder och värderingar samt en fältstudie relaterad till ett interkulturellt möte. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen äger rum i form av praktiskt arbete med uppföljande diskussioner och reflektioner, litteraturseminarier, handledning, självstudier och studier i grupp samt studiebesök. Undervisningen är såväl lärarledd som arbete med självständiga studier enskilt eller i grupp. Den studerande genomför dessutom en fältstudie relevant för kursens innehåll. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dokumentation av lärarledda undervisningstillfällen och arbete i grupp. Individuell fältstudie examineras genom en dramakommunikativ presentation samt skriftlig framläggning med opposition. Vidare ingår skriftliga och muntliga samt skapande redovisningar i grupp eller individuellt. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|