|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Musikdidaktik och musikdramatik, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - planera för och använda sig av musikdramatik i ett undervisningssammanhang (F-6) - skapa manus där musik och drama samverkar - genomföra ett skriftligt arbete där kursens innehåll beaktas samt relateras till styrdokument, aktuell forskning och litteratur inom området |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kursen studeras såväl teoretiskt som praktiskt hur man planerar för, skapar och arbetar med musikdramatiska uttrycksmedel med fokus på undervisning i år F-6. Manusarbete, scenisk gestaltning, musikskapande samt improvisationer med kropp, röst och musik som uttrycksmedel, är moment som den studerande möter och arbetar med i kursen. Under kursens gång kommer den studerande att såväl framställa som delta i mindre sceniska produktioner. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder, studiebesök samt kursuppgifter både enskilt och i grupp. Inläsning och bearbetning av litteratur samt självstudier, enskilt och i grupp, ingår även i kursen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker dels genom skriftlig tentamen samt genom praktisk redovisning. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Littaraturlista, ej fastställd Obligatoriskt • Uddén. Berit. (2004). Tanke – visa – språk. Musisk pedagogik med barn. Lund: Studentlitteratur. • Järleby, Anders. (2005). Spela roll – kreativt lärande med teater och drama. Pegasus förlag och teaterproduktion. • Kompendium som delas ut under kursen Valfri obligatorisk litteratur - en av nedanstående • Alerby, Eva & Elídottír, Jórunn. (2006). Lärandets konst – betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet. Lund: Studentlitteratur. • Björkvold, J. (1994). Den musiska människan. Kristianstad: Runa Förlag AB. • Björkvold, J. (1998). Sköldpaddans sång. Kristianstad: Runa Förlag AB. • Bresler, Liora (editor). (2004). Knowing Bodies, Moving Minds. Towards Embodied Teaching and Learning. Netherlands: Kluwer Academic Publishers. • Bresler, Liora & Marmé Thompson, Christine. (2002) The arts in Childrens Lives. Dordrechtt: Kluwert Academic Publishers. • Cornett, Claudia, E. (2003). Creating meaning Through literature and the arts. New Jersey: Pearson Education • Denhardt, Robert B & Denhardt, Janet V. (2008). Konsten att leda – en fråga om timing, rytm och kommunikation. Lund: Studentlitteratur. • Eisner, Elliot. (2002). The arts and the Creation of Mind. New Haven: YaleUniversity Press. • Elliot, Ninni. (2009). Röstboken. Tal-, röst och sångövningar. Lund: Studentlitteratur. • Fagius, Jan. (2001). Hemisfärernas musik. Göteborg: Bo Ejeby Förlag. • Falkenberg, Cecilia & Håkansson, Erik (2004). Storylineboken. Handbok för lärare. Runa förlag. • Gate, Helene. Hägglund, Kent. (1988). Spela teater. Från idé till färdig föreställning. Stockholm: Bonniers förlag. • Grönlund/Alm/Hammarlund. (1999). Konstnärliga terapier – Bild, dans och musik i den läkande processen. Stockholm: Natur och kultur. • Hammershöj, H. (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur. • Jederlund, U. (2002). Musik och språk; ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling. Stockholm: Runa Förlag. • Kaye, Deena. Le Brecht, James. Sound and Music for the Theatre. Focal Press. • Kullberg, Birgitta. (2004). Lust- och undervisningsbaserat lärande. – ett teoribygge. Lund: Studentlitteratur. • Lilliestam, Lars, (2006). Musikliv – vad människor gör med musik – och musik med människor. Göteborg: Bo Ejeby Förlag • Lundström, Ilona Antal. (1996). Musikens gåva. Uppsala: Konsultförlaget AB. • Malmström, Elisabeth. (2006). Estetisk pedagogik och lärande - processer i bildskapandet delaktighet och erkännande. Stockholm: Carlsson Bokförlag. • O ́Toole, John. (1992). The process of drama. Routledge. • Rasmussen, Bent. (1990). Musikteater – teater med musik til. Teaterforlaget Drama. • Ruud, Even. (2001) Varma ögonblick. Om musik, hälsa och livskvalitet. Göteborg: Bo Ejeby Förlag. • Ryberg, Karl. (1999). Färger i vardagsliv och terapi. Västerås: Ica bokförlag. • Uddholm, Mats. (1993). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Lutfisken. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|