|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utomhuspedagogik med inriktning mot ledarskap och mot natur- och kulturvägledning, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter kursen ska den studerande ha: - Förståelse för och grundläggande förmåga att utöva ett situationsanpassat ledarskap i fjällmiljö. - Grundläggande kunskaper om grupputveckling. - Kännedom om olika perspektiv på fjällets natur-och kulturmiljöer samt fjällturismens historia och traditioner. - Goda kunskaper i fjällsäkerhetstänkande och förmåga att omsätta dessa i konkreta bedömningar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ges i fjällmiljö och de studerande bereds tillfälle att utöva ett situationsanpassat ledarskap i autentiska situationer. Genom återkoppling och samtal bereds deltagarna möjlighet att utveckla sitt ledarskap. Grupputvecklingsteorier knyts till upplevelser i studerandegruppen och sätts in i ett praktiskt sammanhang. Den svenska fjällvärldens natur- och kulturmiljöer belyses ur flera perspektiv. Förmågan att förmedla natur- och kulturupplevelser övas i autentiska situationer där fokus läggs på säkerhet och riskbedömning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen inleds med ett webbaserat teoriavsnitt där vi använder oss av lärplattformen It’s learning. Fältdelen utgörs av en vandring med övernattning i fjällstugor och tält/bivack, beroende på årstid. de studerande får öva sitt ledarskap dels i autentiska situationer under vandringen, dels vid särskilda övningstillfällen arrangerade av undervisande lärare. Vissa examinerande moment förekommer under fältdelen. Kursen examineras genom en individuell, skriftlig reflektionsuppgift där kurslitteraturen knyts samman med de praktiska övningarna. Vissa situationsanpassade, examinerande moment förekommer under kursen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas samt tar hänsyn till interkulturella perspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom en individuell, skriftlig reflektionsuppgift där kurslitteraturen knyts samman med de praktiska övningarna. Vissa situationsanpassade examinerande moment förekommer under kursen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|