|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Outdoor Education and Outdoor Didactics, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna visa • en utvecklad förmåga att beskriva, tolka och förstå spår av naturliga processer och mänskliga aktiviteter i landskapet • kunskap om kopplingen mellan natur och humanekologi • fördjupad kunskap om och färdigheter i hur naturmiljöer och friluftsliv kan användas för att utveckla och utöva praktiskt ledarskap • fördjupad förståelse för och kunskap om betydelsen av olika faktorer för lärande och lärmiljöers påverkan på elevers förståelse • fördjupad kunskap om utomhusdidaktik i relation till olika ämnen och teman • en utvecklad förmåga att självständigt söka efter och kritiskt undersöka källmaterial av relevans för kunskapsfältet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Miljöfrågor, ekologi och hållbar utveckling är kursens röda tråd, med utgångspunkt i natur- och kulturlandskapet. Kursen tar upp utomhuspedagogik som ett miljöfokuserat tematiskt fält inom undervisning och forskning, samtidigt som den betonar de specifika aspekterna av det utomhusdidaktiska kunskapsfältet: det vill säga tillämpningen av både icke-textbaserade praktiker, så som kultur och naturlandskapet, och textbaserade praktiker illustreras. Kursen behandlar också hur matematiska, fysiska, kemiska, tekniska och kulturella fenomen, spår av naturkrafter och mänskliga aktiviteter I natur- och kulturlandskapet kommuniceras genom landskapets symbolik. I de fältbaserade elementen av kursen behandlas också hälsoaspekterna av utomhuspedagogik, olika lärstilar och vikten av en varierad utomhusmiljö för koncentration, lärande, hälsa och motorisk utveckling. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker mestadels I utomhusmiljön med naturlandskapet som utgångspunkt. Arbetsformerna varierar och består av experimentellt fältarbete och – analys, exkursioner, föreläsningar, seminarier, studiebesök, litteraturstudier, individuellt arbete och självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterna examineras genom skriftliga och muntliga individuella uppgifter kopplade till aktiviteterna på kursträffarna. Litteraturen examineras också i litteraturseminarier. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
At least one year of full-time undergraduate studies. Documented knowledge of English equivalent to "Engelska B/Engelska 6, i.e. English as native language or an internationally recognized test, e.g. TOEFL (minimum scores: Paperbased 575 + TWE-score 4.5, internetbased 90 TWE-score 20), IELTS, academic (minimum score: Overall band 6.5 and no band under 5.5), or equivalent. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget enligt ECTS betygsskala A-F. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|