|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lärande i yrkesämnen - Utveckling av yrkeskunskapen, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande visa förmåga att: * beskriva, analysera och reflektera över den egna yrkeskunskapen i relation till egen vardag och kursens litteratur * beskriva och reflektera över den egna vardagen som miljö för lärande i relation till andra miljöer och kursens litteratur * diskutera utveckling av yrkeskunskap * reflektera kring egna erfarenheter av handledning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar tre teman. - Den egna yrkeskunskapen - Perspektiv på kunskap och lärande - Handledning och lärande i skola och arbetsliv I denna kurs fördjupar den studerande sin kunskap om och förståelse för olika perspektiv på och begrepp för lärande, kunskap och handledning. Historia, tradition och förnyelse inom yrkeskunskapen och samspelet med en föränderlig omvärld ges ett särskilt utrymme. Genom studier av egna och andras miljöer för lärande analyseras, jämförs och diskuteras skilda förutsättningar för handledning, lärande och yrkesutveckling. I tillämpningsövningar övas och reflekteras kring handledningens innerbörder och uttryck. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen i kursen är i huvudsak campusförlagd. Föreläsningar varvas med seminarier och reflektions- och handledningspass. På de gemensamma seminarierna introduceras och bearbetas kurslitteraturen samt diskussion av och återkoppling på individuella och kollektiva hemuppgifter. Grupp- och handledningsträffar kan förläggas på enskilda arbetsplatser. Mellan seminarierna förväntas deltagarna bedriva fält- och litteraturstudier enskilt och i grupp. Tillgång till dator är en förutsättning då handledning av hemuppgifter och kommunikation med andra deltagare och ansvariga lärare sker via dator. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker individuellt genom en skriftlig examination. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
yrkeskompetens i yrkesämne motsvarande 60 hp samt genomgången kurs Lärande i yrkesämnen - Den egna yrkeskunskapen, 15 hp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/uf/studc/examen/kursbevis. Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|