|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vuxnas lärande, fortsättningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter kursen har den studerande ökat sina kunskaper och förståelse av vuxnas lärande, vuxnas studier och undervisning av vuxna. Efter kursen skall den studerande ha förmåga att i muntlig och/eller skriftlig form: • beskriva och problematisera vuxenutbildningens roll i samhället • analysera och problematisera den vuxnes förutsättningar för deltagande i studier • designa, planera och analysera del av kurs för undervisning av vuxna |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är en fortsättningskurs och riktar sig till dem som har genomgått 60 högskolepoäng i allmänt utbildningsområde eller motsvarande och som vill utveckla kompetens att undervisa vuxna. Kursen är avsedd att kunna vara en specialisering i en lärarexamen. Kursen består av tre delar. Livslångt lärande och vuxenutbildning i förändring, 10 hp Lifelong Learning and Adult Education in change Delkursen behandlar vuxnas lärande och livslångt lärande som policyområden samt vuxenutbildningens förändring över tid. Inom kursen problematiseras vuxenutbildningens historia, samhällets styrning av vuxenutbildningen, vuxenutbildningens olika aktörer och skilda kontexter för vuxnas lärande. Studier i vuxenlivet, 10 hp Studying in Adult Life Delkursen behandlar den vuxne studerande och dennes förutsättningar för livslångt lärande och deltagande i vuxenstudier. Inom kursen problematiseras betydelsen av den vuxnes vardagsliv, tidigare erfarenheter av studier, etnicitet, genus och funktionshinder för studier. Särskilt diskuteras frågeställningar kring rekrytering och motivation till studier. Didaktik för vuxna, 10 hp Pedagogy for Adults Delkursen behandlar planering, genomförande och utvärdering av vuxenundervisning. Teorier om kunskap och lärande problematiseras relaterat till vuxenutbildningskontexter och vuxnas förutsättningar för studier. Vidare problematiseras lärandeprocesser, olika arbets- och examinationsformer, kunskapsbedömning och validering av vuxnas tidigare lärande och kunskap. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsformer för helfart: Föreläsningar varvas med seminarier samt reflektions- och handledningspass. Kursens innehåll bearbetas med varierade individuella och kollektiva arbetsformer. Ett centralt inslag är fältstudier som kopplas till det teoretiska innehållet. Arbetsformer för halvfart/distans: Kursen genomförs som datorstödd distansutbildning med gemensamma seminarier vid Linköpings universitet. Mellan träffarna arbetar deltagarna enskilt och gemensamt i mindre grupper. Fältstudier är ett central inslag i kursen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras löpande individuellt och i grupp genom muntliga och skriftliga arbeten som seminariebehandlas. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
genomgångna kurser motsvarande 60 hp inom lärarprogrammets allmänna utbildningsområde, eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|