|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introduktion till specialpedagogik, del 2, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande ska efter avslutat kurs: - ha kunskap om etiska och juridiska regler och förhållningssätt i pedagogisk verksamhet. - ha utvecklat förståelse för etiska och juridiska dilemman när det gäller inkluderande och segregerande organisering av verksamhet för undervisning och lärande. - ha kunskap om styrdokumentens reglering av åtgärdsprogram samt praktiskt handhavande av desamma. - kunna identifiera, problematisera och analysera specialpedagogisk verksamhet med utgångspunkt i etiska regler och förhållningssätt samt juridisk reglering av pedagogisk verksamhet. - ha förmåga att visa empati och förståelse för individer i komplexa och svåra situationer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens innehåll fokuserar dilemmasituationer i den specialpedagogiska vardagen och verksamheten. Etiska och juridiska överväganden och ställningstaganden problematiseras och bearbetas. Vidare fördjupas studierna i specialpedagogik med avseende på åtgärdsprogram som ett redskap i den specialpedagogiska verksamheten. Specialpedagogisk teoribildning och förhållningssätt som bearbetades under delkurs 1, appliceras i det innehåll som fokuseras i delkurs 2. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kursen ingår föreläsningar och seminarier. I studenternas förberedelser ingår litteraturläsning, planering och diskussion i arbetsgrupper inför presentationer i studerandegrupper samt rapportering såväl muntligt som skriftligt. I förberedelsearbetet ingår vidare fältstudier och insamlig av arbetsdokument från specialpedagogisk verksamhet. Obligatoriska moment Seminarier med litteratur - och/eller uppgiftsredovisningar är obligatoriska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker fortlöpande genom redovisningar av såväl individuella som gruppvis genomförda kursuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier. Examinationerna är både muntliga och skriftliga. I examinationen ska den studerande med utgångspunkt i autentiska fall reflektera över och analysera dilemmasituationer i lärares vardagsarbete. De skriftliga examinationerna utgörs av hemtentamina. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minst två genomgångna terminer i lärarutbildning eller examina från lärarutbildning eller tjänstgöringsintyg som styrker elevvårdande arbetsuppgifter, exempelvis skolpsykolog, skolsköterska eller kurator. Vidare krävs genomgången Introduktion till specialpedagogik, delkurs 1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|