| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Introduktion till specialpedagogik, del 2, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Den studerande ska efter avslutat kurs: - ha kunskap om etiska och juridiska regler och förhållningssätt i pedagogisk verksamhet. - ha utvecklat förståelse för etiska och juridiska dilemman när det gäller inkluderande och segregerande organisering av verksamhet för undervisning och lärande. - ha kunskap om styrdokumentens reglering av åtgärdsprogram samt praktiskt handhavande av desamma. - kunna identifiera, problematisera och analysera specialpedagogisk verksamhet med utgångspunkt i etiska regler och förhållningssätt samt juridisk reglering av pedagogisk verksamhet. - ha förmåga att visa empati och förståelse för individer i komplexa och svåra situationer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursens innehåll fokuserar dilemmasituationer i den specialpedagogiska vardagen och verksamheten. Etiska och juridiska överväganden och ställningstaganden problematiseras och bearbetas. Vidare fördjupas studierna i specialpedagogik med avseende på åtgärdsprogram som ett redskap i den specialpedagogiska verksamheten. Specialpedagogisk teoribildning och förhållningssätt som bearbetades under delkurs 1, appliceras i det innehåll som fokuseras i delkurs 2. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| I kursen ingår föreläsningar och seminarier. I studenternas förberedelser ingår litteraturläsning, planering och diskussion i arbetsgrupper inför presentationer i studerandegrupper samt rapportering såväl muntligt som skriftligt. I förberedelsearbetet ingår vidare fältstudier och insamlig av arbetsdokument från specialpedagogisk verksamhet. Obligatoriska moment Seminarier med litteratur - och/eller uppgiftsredovisningar är obligatoriska. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination sker fortlöpande genom redovisningar av såväl individuella som gruppvis genomförda kursuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier. Examinationerna är både muntliga och skriftliga. I examinationen ska den studerande med utgångspunkt i autentiska fall reflektera över och analysera dilemmasituationer i lärares vardagsarbete.  De skriftliga examinationerna utgörs av hemtentamina. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Minst två genomgångna terminer i lärarutbildning eller examina från lärarutbildning eller tjänstgöringsintyg som styrker elevvårdande arbetsuppgifter, exempelvis skolpsykolog, skolsköterska eller kurator. Vidare krävs genomgången Introduktion till specialpedagogik, delkurs 1. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||