|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introduktion till specialpedagogik, del 2, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande ska efter avslutat kurs: - ha kunskap om etiska och juridiska regler och förhållningssätt i pedagogisk verksamhet. - ha utvecklat förståelse för etiska och juridiska dilemman när det gäller inkluderande och segregerande organisering av verksamhet för undervisning och lärande. - ha kunskap om styrdokumentens reglering av åtgärdsprogram samt praktiskt handhavande av desamma. - kunna identifiera, problematisera och analysera specialpedagogisk verksamhet med utgångspunkt i etiska regler och förhållningssätt samt juridisk reglering av pedagogisk verksamhet. - ha förmåga att visa empati och förståelse för individer i komplexa och svåra situationer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens innehåll fokuserar dilemmasituationer i den specialpedagogiska vardagen och verksamheten. Etiska och juridiska överväganden och ställningstaganden problematiseras och bearbetas. Vidare fördjupas studierna i specialpedagogik med avseende på åtgärdsprogram som ett redskap i den specialpedagogiska verksamheten. Specialpedagogisk teoribildning och förhållningssätt som bearbetades under delkurs 1, appliceras i det innehåll som fokuseras i delkurs 2. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kursen ingår föreläsningar och seminarier. I studenternas förberedelser ingår litteraturläsning, planering och diskussion i arbetsgrupper inför presentationer i studerandegrupper samt rapportering såväl muntligt som skriftligt. I förberedelsearbetet ingår vidare fältstudier och insamlig av arbetsdokument från specialpedagogisk verksamhet. Obligatoriska moment Seminarier med litteratur - och/eller uppgiftsredovisningar är obligatoriska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker fortlöpande genom redovisningar av såväl individuella som gruppvis genomförda kursuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier. Examinationerna är både muntliga och skriftliga. I examinationen ska den studerande med utgångspunkt i autentiska fall reflektera över och analysera dilemmasituationer i lärares vardagsarbete. De skriftliga examinationerna utgörs av hemtentamina. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minst två genomgångna terminer i lärarutbildning eller examina från lärarutbildning eller tjänstgöringsintyg som styrker elevvårdande arbetsuppgifter, exempelvis skolpsykolog, skolsköterska eller kurator. Vidare krävs genomgången Introduktion till specialpedagogik, delkurs 1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|