|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specialpedagogik för verksamma förskollärare, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna - redogöra för och kritiskt granska nationella och internationella styrdokument som reglerar förskolans verksamhet med fokus på barn i behov av särskilt stöd - problematisera och diskutera olika teoretiska specialpedagogiska begrepp och perspektiv - observera och analysera utmaningar och hinder för barns utveckling och lärande i förskolan - redogöra för olika möjligheter att stödja alla barns utveckling och lärande i förskolan - diskutera och problematisera specialpedagogiskt arbete på organisations-, grupp- och individnivå utifrån barns olika livsvillkor |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det specialpedagogiska arbetet i förskolan utgår från att se möjligheter och förebygga, identifiera, uppmärksamma och undanröja hinder för utveckling och lärande för alla barn. Kursen behandlar förskolans verksamhet med särskild inriktning mot barns olikheter, inkluderande pedagogik och barn i behov av särskilt stöd. Olika perspektiv på förskolans ansvar för alla barns lärande och utveckling problematiseras och diskuteras i förhållande till barns skilda livssituationer. Styrdokument och internationella överenskommelser som reglerar förskolans omsorg och ansvar är centrala i kursen. Teoretiska specialpedagogiska begrepp och perspektiv problematiseras och diskuteras och fördjupas genom observationer av praktisk verksamhet på organisations-, grupp- och individnivå. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbete, självständiga studier, både under campusförlagda tillfällen och via lärplattform. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och muntlig redovisning. PROVKODER STN1 Skriftlig hemtentamen 5,5 hp U-VG SME1 Seminarieserie 2 hp U-G Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förskollärarexamen eller motsvarande samt svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten skickas till Examensenheten eller lämnas till Studerandeexpeditionen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obligatorisk litteratur Hjörne, E. & Säljö, R. (2013). Att platsa i en skola för alla. Lund: Studentlitteratur. Häggström, Ingrid (2007). Att förebygga läs- och skrivsvårigheter med språklekar. I: Kjell Granström (red.), Forskning om lärares arbete i klassrummet, Forskning i fokus nr 33, Myndigheten för skolutveckling. www.skolverket.se Häggström, I. (2010) Elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. I Louise Bjar & Caroline Liberg (red.) Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur. (Texten kommer att finnas tillgänglig på Lisam under Kursdokument.) Lundén, K. (2010). Att identifiera omsorgssvikt hos förskolebarn: vad kan vi lära av forskningen? Stiftelsen Allmänna Barnhuset http://www.rikshandboken-bhv.se/dokument/att_identifiera_omsorgssvikt.pdf Lutz, K. (2009). Kategoriseringar av barn i förskoleåldern: styrning & administrativa processer. Diss. Lund: Lunds universitet, 2009. Malmö. Lutz, K. (2013). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: Möte med det som inte anses lagom, Stockholm: Liber. Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (1998, rev 2010). Stockholm: Utbildningsdepartementet, www.skolverket.se Melin, E. (2009). Barns Delaktighet i Förskolan. Definition, Observation och Analys av Delaktighet som Social Process. Stockholms läns landsting: Handikapp och Habilitering. FOU-rapport 2009-02. Nilholm, C. (2007). Perspektiv på specialpedagogik. Lund: Studentlitteratur. Palla, L. (2011). Med blicken på barnet: Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik. Doktorsavhandling. Malmö: Malmö högskola (s.79-122). http://dspace.mah.se/handle/2043/12151 Sandberg, A. (red.) (2014). Med sikte på förskolan: barn i behov av stöd, Lund: Studentlitteratur. Skollag 2010:800. www.skolverket.se (valda delar) Skolverket (2013). Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Stockholm http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3139.pdf%3Fk%3D3139 Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10, Stockholm: Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006. Aktuella vetenskapliga artiklar tillkommer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|