|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Folkbildning för förändring, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: * förstå folkbildningens roll i förändringsprocesser på individ-, organisations-, och samhällsnivå * beskriva folkrörelseanknutet bildningsarbete i ett utvecklingsperspektiv * identifiera olika sammanhang där folkbildning har koppling till demokratiarbete och opinionsbildning för samhällsförändring * inventera möjligheter och hinder vid planläggning av förändringsarbete i eller genom folkbildningsarbete * tillämpa vunna begrepp och perspektiv genom fältnära studier av förändringsprocesser i folkbildningsverksamheter och kommunicera detta i skriftlig form * bedöma förutsättningar för folkbildningsanknutet förändringsarbete i samtid och framtid |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar folkbildningens roll i förändringsprocesser på individ-, organisations- och samhällsnivå. Genom kursen skall deltagarna förvärva kunskaper om folkbildningens betydelse och uppgifter för individers, gruppers och rörelsers utveckling med tyngdpunkt på det postindustriella samhället. Särskilt behandlas följande teman: * Folkrörelserna och den svenska modellen * Folkrörelser och folkbildning * Folkbildning som demokratiarbete * Folkbildning, opinionsbildning och massmedia förändringsarbete för en ny tid - arbetssätt och metoder i folkbildningsverksamhet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ges som distanskurs med återkommande flerdagsträffar. Viktigaste arbetsformen är självständiga litteraturstudier. Vid träffarna förekommer föreläsningar, gruppövningar och litteraturseminarier. I anslutning till kursen förekommer handledda fältstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande examineras genom fortlöpande redovisning, skiftlig och/eller muntlig av både individuellt och gruppvis genomförda kursuppgifter, aktivt deltagande i seminarier samt en skrftlig rapport baserad på fältnära studier av folkbildningsverksamhet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|