|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forskning och utvecklingsarbete i utbildning och skola, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - redogöra för och använda olika typer av samhällsvetenskapliga forskningsmetoder - kunna bearbeta och analysera olika typer av data på ett fördjupat sätt. - kritiskt granska mindre forskningsarbeten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perspektiv på kvantitativ och kvalitativ forskning, 7,5 hp I delkursen behandlas såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsmetoder. De studerande granskar även vetenskapliga artiklar med hänsyn taget till vetenskapsteoretiska samt forskningsmetodiska perspektiv. Vidare behandlas vetenskapsteori och samhällsvetenskapliga forskningsmetoder i relation till det utbildningsvetenskapliga fältet. Insamling och analys av data samt presentation av forskningsresultat, 7,5 hp I delkursen ägnar de studerande sig åt insamling och analys av olika typer av data såväl som redovisning av forskningsresultat. Delkurs två avslutas med ett PM för ett planerat uppsatsprojekt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten samt grupparbeten både fysiskt och via nätbaserad lärplattform. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom i studiehandledningen fastställda kursuppgifter. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs lärarexamen minst 180 hp eller motsvarande. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forskning och utvecklingsarbete i utbildning och skola (FUIS) Kurslitteratur ht2015-vt2016 Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. eller: Bryman, Alan (2012). Social Research Methods. Oxford, New York: Oxford University Press, 4th edition. Carlström, Inge & Carlström Hagman, Lena-Pia (2006). Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. Lund: Studentlitteratur (Kap. 17 Kvantitativ bearbetning). Einarsson, Charlotte & Hammar Chiriac, Eva (2013). Gruppobservationer. Teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Eriksson Barajas, Katarina, Christina Forsberg och Yvonne Wengström (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur, valda delar. Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2015). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber, 2. utök. uppl. (Kap. 1). Granström, Kjell (2004). Om tillförlitlighet i observationer inom forskning och psykologisk praktik. Nordisk psykologi, 56, 289-303. Kvale, Steiner & Brinkman, Svend (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. 3. rev. upplag, Lund: Studentlitteratur. eller motsvariga publikation på engelska Larsson, Staffan (2005). Om kvalitet i kvalitativa studier. Nordisk pedagogik, 25, 16-36. http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:24508 eller: Larsson, Staffan (2009). A pluralist view of generalization in qualitative research. International journal of research & method in education. 32, 25-38. Hämtas på http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17437270902759931#preview Quennerstedt, Ann, Harcourt, Deborah & Sargeant, Jonathon (2014). ”Forskningsetik i forskning som involverar barn: Etik som riskhantering och etik som forskningspraktik.” Nordic Studies in Education, Vol. 34, nr 2, 77-93. Trost, Jan (2012). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur, 4:e upplag. Vetenskapsrådet (utan år). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (2007). Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf (2015-03-03). Vetenskapsrådet, Codex – regler och riktlinjer för forskning, codex.vr.se, särskilt Forskning som involverar barn http://codex.vr.se/manniska1.shtml (2015-03-03) Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, 6, 270-292. Tillkommer vetenskapliga uppsatser eller artiklar (ca. 90 sidor). Referenslitteratur (valbar) Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2007). Tolkning och reflek¬tion i vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Student¬litteratur. eller Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2009). Reflexive Methodology: New Vistas for Qualitative Research. London: Sage, 2nd edition. Braun, Virginia, & Clarke, Victoria (2006). Using thematic analysis i psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. Dalen, Monica (2015). Intervju som metod. Malmö: Gleerup. Fangen, Karin (2005). Deltagande observation. Malmö: Liber Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2014). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber Guvå, Gunilla & Hylander, Ingrid (2003). Grundad teori - ett teorigenererande forskningsperspektiv. Stockholm: Liber. Hylander, Ingrid (2001). Fokusgrupper som kvalitativ datainsamlingsmetod. (FOG-rapport nr 42 by the forum: Field research in organizations and groups), available via www.ibl.liu.se/fog/rapportlista?l=sv. Johannessen, Asbjørn & Per Arne Tufte (2003). Introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Stockholm: Liber (kap 9: kvalitativ dataanalys). Kjellberg, Anders och Sörqvist, Patrick (2011). Experimentell metodik för beteendevetare. Lund: Studentlitteratur. Merriam, Sharan B. (1994). Fallstudien som forskningsmetod. Lund: Studentlitteratur. Rudberg, Birgitta (1998). Statistik: att beskriva och analysera statistiska data. Lund: Studentlitteratur. Ryen, Anne (2004). Kvalitativ intervju. Malmö: Liber. eller: Ryen, Anne (2014). Doing Interviews in Social Research. London: Sage Publication. Starrin, Bengt & Svensson, Per-Gunnar (1996). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur. Starrin, Bengt, Larsson, Gerry, Dahlgren, Lars & Styrborn, Sven (1995) Från upptäckt till presentation. Om kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund. Lund: Studentlitteratur Tornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. https://www.yumpu.com/sv/document/view/20218649/med-ansiktet-vant-mot-europa-lararforbundet Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur Åsberg, R. (2000). Ontologi, epistemologi och metodologi. En kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapliga begrepp och ansatser. IPD-rapport Nr 2000:13. Göteborgs Universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Skrivhandledningar (välj en som passar dig) Hartman, Sven (2003). Skrivhandledning. Stockholm: Natur och Kultur. Hoel, Torlaug Løkensgard (2010). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur. Strömqvist, Siv (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|