|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Att möta barn och unga i en inkluderad pedagogisk verksamhet för delaktighet och lärande, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande: - Redogöra för förskolan/skolan/fritidshemmet som arenor för lärande för alla barn i en inkluderad verksamhet. - Redogöra för olika synsätt och perspektiv på konstruktion av normalitet och avvikelse. - Redogöra för skolans/förskolans och fritidshemmets politiska styrning och uppdrag i relation till barn och unga i behov av stöd. - Omsätta kursens teoretiska innehåll i praktik för att kommunicera förskola och skola som arenor för alla barn och ungdomars delaktighet och lärande. - Kunna diskutera betydelse av samverkan mellan hem och pedagogisk verksamhet för barns och ungdomars delaktighet och lärande |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att identifiera och beskriva samt skapa handlingsberedskap för att möjliggöra delaktighet och lärande för barn och unga. Kursen är uppbyggd kring tematikerna; Normalitet och avvikelse, delaktighet och lärande, inkludering och samverkan, som alla syftar till att öka kompetens i möten. Styrdokument, och perspektiv som genus, klass, etnicitet och ålder är viktiga faktorer för analys på kursen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetet organiseras som enskilt arbete och som gemensamt arbete i seminarieform. Arbetet bygger på studenternas egen aktivitet och samspel med varandra i de miljöer som kursen skapar. Arbetsformerna varierar och utgörs av individuellt arbete och bearbetande i grupp med lärplattformen it´s learning som bas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras fortlöpande genom litteraturseminarier, diskussion kring fallbeskrivning. Skriftlig individuell slutexamination. PROVKODER MRE1 (litteraturseminarier 2, arbete med diskussioner på it´s), 3,5 hp SRE1 (enskild skriftlig uppgift med efterföljande seminarium – kamratläsning och återkoppling), 4 hp Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Två genomgångna terminer på lärarutbildning eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|