|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Att bedöma kunskap och lärande, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - problematisera kunskapsbedömning som fenomen i ett historiskt, samhälleligt och pedagogiskt perspektiv. - känna till olika effekter av kunskapsbedömning och examination - diskutera hur dessa effekter kan undvikas och eller tillvaratas i en lärandeprocess. - redogöra för hur fusk och plagiat i examination är relaterat till normer och former för kunskapsbedömning - reflektera över sitt eget förhållningssätt till fusk och plagiat. - vara förtrogen med ett befintligt system för kunskapsbedömning. - använda olika metoder för att mäta, bedöma och betygsätta kunskaper och färdigheter, utifrån grundläggande teorier om kunskapsmätning. - kritiskt granska kunskapsbedömningar utifrån teori om kunskap och lärande. - jämföra, problematisera och välja mellan olika metoder för kunskapsbedömning utifrån grundläggande teorier om kunskapsbedömning. - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål och innehåll, egen insats samt prestation vid examinationen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ett genomgående stråk i hela kursen är perspektiv på kunskap och lärande. Den behandlar olika synsätt på vad som är värdefull kunskap och värdefullt lärande och hur dessa kommer till uttryck i kunskapsbedömning. Kursen består av följande delmoment: Kunskapsbedömningens utveckling i samhällsutvecklingen som är en introduktion som ger pedagogiska, historiska och samhälleliga perspektiv på kunskapsbedömningens utveckling. Vidare behandlas förändringar över tid i kunskapssyn, bedömningspolicy och betygsystem i det svenska utbildningssystemet Grundläggande teorier om mätning Skalor och mätning Reliabilitet och validitet vid mätningar Kriterie- respektive normrelaterad bedömning Faktorer som kan störa bedömningsresultatet Bedömningsstrategier Prov och andra bedömningsmetoder Validering av tidigare lärande som aspekt av kunskapsbedömningen Bedömningens funktioner: formativ, summativ, prediktiv Konvergent och divergent bedömning Återkoppling av bedömningar Den dolda och den synliga läroplanen Examinationens effekter – avsiktlig och oavsiktlig påverkan på studier, undervisning, liv Fusk och plagiat Hur pedagogiska former och systemkrav driver till oönskat beteende, fusk Validering av kunskap och kompetens Problematik kring validering av tidigare lärande i relation till bedömning av lärande inom ramen för en utbildning Validering som separat aktivitet eller integrerad del av lärande och utbildning Validering i olika sammanhang – inför och under utbildning, yrkeskompetens etc. Bedömningssystem i olika kontexter I detta moment ges möjlighet att fördjupa sig kring kunskapsbedömning inom den kontext där man själv är verksam, eller som man har intresse av, t.ex.: skolans betygsystem, nationella prov etc. folkhögskolans studieomdöme och behörighetsbedömning högskolans examination, betygsystem, ECTS etc. validering av tidigare lärande certifiering av yrkeskompetens Även examination av kursen är ett moment som är ett genomgående stråk. Den studerande involveras i examinationen, som därigenom blir ett ytterligare tillfälle till reflektion och kunskapsutveckling kring bedömning och ett tillfälle att knyta ihop kursen efter de individuella fördjupningarna. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen genomförs vid gemensamma kurstillfällen med föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Mellan kurstillfällena utförs enskilda arbeten och gruppuppgifter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination av kursen sker fortlöpande genom skriftliga och eller muntliga redovisningar, individuellt och gruppvis genomförda kursuppgifter, förberedda seminarier samt genom ett skriftligt fördjupningsarbete som utvecklar och problematiserar ett system för kunskapsbedömning. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
minst två genomgångna terminer i lärarutbildningen eller minst 30 hp godkända i ett beteendevetenskapligt ämne. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|