|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Vuxenpedagogiskt ledarskap med inriktning mot folkbildning, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs ska den studerande: - förstå grundläggande teorier om kunskap och lärande med relevans för vuxenpedagogiska tillämpningar - visa förståelse för hur likheter och olikheter påverkar villkoren för människors och gruppers lärande möten - kunna reflektera över pedagogiska överväganden och visa på didaktisk skicklighet - kunna reflektera över ledarskap som förutsättning för lärande och utveckling i en folkbildande organisation |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lärande, kunskap och interkulturalitet, 15hp Learning, Knowledge and Interculturality Perspektiv på lärande och kunskap. Att söka, problematisera och fördjupa sin kunskapssyn. Tydliggörande av de bildningsprocesser vi ser i samhället idag med ett historiskt och framtidsinriktat perspektiv. Mångfald, interkulturalitet och identitet. Människors identitetssökande i en lokal verklighet och i en allt mer globaliserad värld utifrån bl a maktperspektiv. Bildning och ledarskap, 15hp Bildung and Leadership Bildning och vetenskapligt kunnande. Att beskriva, tolka och skapa ny kunskap som en medveten pedagogisk process i lärandet och forskandet. Att vara ledare i en pedagogisk organisation. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen sker vid återkommande flerdagarsseminarier som består av text- och erfarenhetsbaserade dialoger och föreläsningar. Mellan seminarierna sker litteraturbearbetning, erfarenhetsutbyte och tillämpningsövningar vid träffar i mindre grupper. Mellan seminarier och gruppträffar kommunicerar deltagare och kursledning via en internetbaserad lärplattform. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar av individuellt och gruppvis utförda uppgifter samt ett aktivt deltagande i seminarier och gruppträffar. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||