|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Friluftspedagogik för vuxna, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: * tolka begreppet friluftsliv såväl ur ett historiskt som ur ett samtida perspektiv * tolka friluftslivets innebörd för lärande och pedagogisk verksamhet * designa friluftsverksamhet för iscensättande av lärande, med fokus på verksamhet för vuxna och ungdomar. * reflektera kring sin egen hållning till friluftsliv |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehållet behandlar pedagogens relation till friluftssammanhanget. I kursen fokuseras friluftslivet som liv, lärande, pedagogisk metod och upplevelse. Genom kursen skall den studerande utveckla medvetenhet och kunskap om friluftsliv, där naturupplevelser och kulturförståelse utgör grund, och fördjupa sina teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter kring friluftslivets pedagogik och didaktik. * Friluftslivets pedagogik och didaktik. * Utomhuspedagogikens bildningshistoriska och pedagogiska rötter. * Aktuell forskning inom områdena friluftsliv och utomhuspedagogik. * Friluftsliv som natur- och kulturtradition. * Friluftsliv i ideell och kommersiell verksamhet, folkbildning och fritidsverksamhet. * Kunskapssyn, kunskapsförmedling, handlingsburen kunskap och systematiserad reflektion. * Grupprocesser och ledarskap. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella studier och grupparbeten. Vissa delar av undervisningen förläggs i friluftsmiljö. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker genom två skriftliga examinationer: SRE1: 7,5 hp SRE2: 7,5 hp Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av styrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bengtsson, B. (2004): Allemansrätten – vad säger lagen?. Solna: Naturvårdsverket. (68 s) ISBN 91-620-8161-6 www.naturvardsverket.se Dahlgren, L-O., & Szczepanski, A. (1997): Utomhuspedagogik - Boklig bildning och sinnlig erfarenhet. Linköping: Skapande Vetande nr 31 (60 s), Linköpings Universitet. ISBN 91-7871-979-8 http://www.ibl.liu.se/pedius/skapande-vetande?l=sv Forsmark, J. (2008). Handledarboken för samarbetsövningar. Linguistica. Julita. Gustavsson, B. (2004): Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur (223 s). ISBN 97-89144035147 Lundegård, I., Wickman, P-O., Wohlin, A. (2004): Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur (209 sid.). ISBN 91-44-02492-4 Sandell, K., Sörlin, S. (2000): Friluftshistoria från ”härdande friluftslif” till ekoturism och miljöpedagogik. Malmö: Carlssons bokförlag (284 s). ISBN 91-7203-881-0. Sandell, K. , & Öhman, J. (2010). Educational potentials of encounters with nature: Reflections from a swedish outdoor perspective. Environmental Education Research, 16(1), 113-132. Sandell, K., Arnegård, J., Backman, E., (2011) Friluftssport och äventyrsidrott. Lund: Studentlitteratur Litteraturlistan kommer att kompletteras med artiklar och egen vald litteratur. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|