|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedöma, värdera och kommunicera lärande och utveckling i skolan, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande ska - ha förvärvat kunskaper om och förståelse för hur bedömning och värdering av elevers utveckling och lärande är beroende av kunskapssyn och elevsyn - ha förvärvat kunskaper om och färdigheter i hur elevers utveckling och lärande kan följas och stimuleras genom systematisk observation och dokumentation - ha erövrat kunskap om och förståelse för hur individuella utvecklingsplaner på en skola lägger grunden för skolans utvecklingsarbete. - ha erövrat kunskaper om och färdigheter i hur mål för elevers fortsatta lärande beslutas och kommuniceras med elever och föräldrar |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kursen presenteras och bearbetas några teoretiska perspektiv på bedömning och värdering av elevers utveckling och lärande. Olika modeller för observation och dokumentation av elevers utveckling och lärande behandlas. Exempel på modell är portfoliomodellen. Utvecklingssamtalet och den individuella utvecklingsplanen studeras som verktyg för kommunikation mellan elev, lärare och förälder. Dessa verktyg studeras och analyseras både vad gäller intention och praktisk utövning. Vidare analyseras verktygens relation till mål för elevens lärande och betydelsen för elevers ansvarstagande för sitt eget lärande. Särskilt studeras relationen mellan elevers individuella planer och skolans utvecklingsarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, grupparbete, individuellt arbete och självständig skriftlig produktion samt litteraturstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen utgörs av skriftliga individuella uppgifter som redovisas i ett seminarium. Tillfället är obligatoriskt. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minst två genomgångna terminer i lärarutbildning eller examina från lärarutbildning eller minst 20 p (30 hp) godkända i ett beteendevetenskapligt ämne. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|