|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Påbyggnadsutbildning till vuxenlärare, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande utveckla kunskaper om vuxnas lärande och vuxenundervisning med syfte att kunna arbeta med undervisning av vuxna. Efter avslutad kurs ska den studerande kunna beskriva, analysera och förstå: − relationer mellan olika syn på kunskap och lärande, bedömning och utformningen av undervisningspraktiken − vad vuxnas lärande innebär ur ett samhällsperspektiv − vad olika bakgrund hos de vuxna studerande har för konsekvenser för undervisningspraktiker, för de studerande och för läraren − hur en akademisk uppsats utformas, bedöms och examineras vidare ska den studerande kunna: − designa och planera ett undervisningsmoment i förhållande till det vuxenutbildningssammanhang denne befinner sig i/kommer att befinna sig i, samt i förhållande till sin egen syn på kunskap och lärande − genomföra intervjuer med aktörer inom vuxenutbildningssammanhang samt kunna avrapportera resultaten på ett välstrukturerat sätt − analysera och ge konstruktiv kritik på medstuderandes texter |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är uppdelad i tre delkurser, Vuxenpedagogik, Förutsättningar för vuxnas lärande och att skriva en uppsats. Skrivprocessen och vetenskapliga metoder kommer kontinuerligt att behandlas under kursens gång. Vuxenpedagogik, 15 hp Adult Education Under kursens gång behandlas följande områden: - Kunskap och lärande - Bedömning och validering - Vuxenutbildning i ett samhällsperspektiv Förutsättningar för Vuxnas lärande, 9 hp Prerequisities for Adult Learning Under kursens gång behandlas följande områden: - Etnicitet - Genus - Klass - Funktionshinder Att skriva en uppsats, 6 hp To write a Thesis Under kursens gång behandlas följande områden: - Hur man skriver en uppsats - Opponentskap |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen genomförs som distansutbildning. Seminarier och föreläsningar genomförs vid träffar i Linköping. Mellan träffarna arbetar deltagarna gemensamt i mindre arbetsgrupper. Under kursen kommer ett antal fältstudier att genomföras. Handledning erbjuds under hela kursen i relation till kursuppgifter, kursträffar, arbetsgruppens arbete samt i relation till uppsatsskrivandet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom individuella hemskrivningsuppgifter som skrivs och examineras löpande och under kursens gång. Vidare består examinationen av aktivt deltagande vid seminarietillfällena. I sista delkursen ingår individuellt skrivande av en vetenskaplig uppsats som examineras vid ett seminarium. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examen från lärarutbildning |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|