|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursnamn | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diabetes och diabetesvård, 10p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utbildningen syftar till att den studerande tillägnar sig - fördjupade kunskaper om diabetessjukdomen och dess orsaker, symtom och behandling för att kunna utföra och ta egna beslut, informera och undervisa diabetiker och andra berörda om behandling och egenvård - kunskap om förhållningssätt och bemötande av personer med livslång sjukdom - kunskap om pågående utveckling och forskning, vilket tillsammans med övrigt kursinnehåll och arbetssättet i kursen ska leda till ett ökat kritiskt förhållningssätt - förmåga att värdera kunskap och aktuell forskning Kursen som helhet syftar till att den studerande ska uppnå ökad handlingsberedskap i mötet med patienten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1 Fysiologi och patofysiologi, 3 poäng Physiology and pathophysiology 2.2 Omvårdnad och behandling, 4 poäng Nursing care and treatment 2.3 Pedagogik och egenvård, 3 poäng Teaching and self-care 2.1 Fysiologi och patofysiologi, 3 poäng Innehåll Innehållet i detta moment är epidemiologi, etiologi samt kroppens normala och patologiska ämnesomsättning. Vidare behandlas Typ I och Typ II diabetes, deras olika symtombild, behandlingsmönster samt graviditetsdiabetes. Sjukdomens olika komplikationer och bakom-liggande orsaker ingår också i momentet. 2.2 Omvårdnad och behandling, 4 poäng Innehåll I detta avsnitt ingår omvårdnadsarbetets teori och praktik, den farmakologiska behandlingen samt kostens och motionens betydelse. 2.3 Pedagogik och egenvård, 3 poäng Innehåll I detta moment ingår pedagogiska principer, kommunikationsteorier, hjälpmedlens betydelse och Diabetesförbundets funktion. Inom denna del av kursen diskuteras också hälso- och sjukdomsbegreppet, psykologiska aspekter och sociala konsekvenser vid diabetes samt kris och krisbearbetning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling av ett självständigt, livslångt lärande som är en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande. Centralt i problembaserat lärande är också att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Omfattning av omexamination och förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning För såväl omexamination som förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination respektive första bedömningstillfället. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får studenten göra detta moment ytterligare en gång. Tidpunkt för omprövning bedöms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare och handledare finns att tillgå. Anmälan till examination/tentamen Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet. Antal examinationstillfällen Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d vs student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examen inom dietetik, rehabilitering, medicin eller vård. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd. Utbytesstudenter får dessutom poäng enligt ECTS-skalan. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas efter begäran av den studerande av studierektor för kurser eller, efter vidaredelegering, av prefekt/programstudierektor. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på kursgivares expedition). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|