|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursnamn | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omvårdnad, D-nivå, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utbildningen skall, utöver fördjupade kunskaper och färdigheter också fördjupa studenternas förmåga till: självständig och kritisk bedömning, att självständigt lösa problem och förmåga att följa kunskapsutvecklingen inom omvårdnad. Utbildningen skall också utveckla studenternas förmåga till informationsutbyte på vetenskaplig nivå. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 INNEHÅLL Kursen är uppdelad på två utbildningsmoment, 2.1 Fördjupning inom individuellt val t område inom omvårdnad 2.2 Enskilt arbete 2.1 Fördjupning inom individuellt valt område inom omvårdnad 10 poäng Syfte Den studerande skall i sin analys kunna relatera området till grundläggande terminologi och centrala begrepp, vetenskapliga konventioner, vedertagna klassifikationer och kriterier inom huvudämnet. Den studerande skall förstå centrala vete~skapliga lagbundenheter, principer, teorier och begreppsrnodeller, analysera och identifiera kunskaper när de uppträder i en kontext och överföra teoretisk kunskap till praktisk verksamhet. Den studerande skall kunna identifiera problem, formulera hypoteser, genomföra systematiska iakttagelser av företeelser, välja relevanta metoder att mäta och beskriva dem, bedöma metoders giltighet och tillförlitlighet, behandla, tolka, dra slutsatser och rapportera. Den studerande skall utveckla ett eget förhållningssätt och egna attityder till vetenskapsområdet. Den studerande skall inhämta insikter om det aktuella vetenskapsområdets betydelse. Innehåll Litteratur relevant för individuellt valt område, vald i samråd med handledarna. Seminarier med inriktning mot omvårdnad ingår i delkursen. Enskilt arbete 10 Doäng Delkursen innebär en tillämpning av fördjupade teori- och metodkunskaper. Det enskilda arbetet skall ge färdigheter i att relatera den empiriska och teoretiska nivån till varandra och fortsatt vetenskapligt arbete. Litteratur som är relevant för arbetet och som ger ämnesmässig kunskapsfördjupning väljs i samråd med handledare. Med hänsyn till arbetets inrikning kommer handledning att ske från ett eller flera ämnesområden i syfte att ge möjlighet till ämnesövergripande studier. Seminarier med inriktning mot omvårdnad ingår i delkursen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling av ett självständigt, livslångt lärande som är en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande. Centralt i problembaserat lärande är också att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Omfattning av omexamination och förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning För såväl omexamination som förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination respektive första bedömningstillfället. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får studenten göra detta moment ytterligare en gång. Tidpunkt för omprövning bedöms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare och handledare finns att tillgå. Anmälan till examination/tentamen Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet. Antal examinationstillfällen Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d vs student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sjuksköterskeexamen 120 p motsvarande kandidatnivå alt äldre sjuksköterskeexamen med endera 1) påbyggnad 21-40 p samt fördjupning 41-60 p med godkänd C-uppsats (motsv) eller 2) Hälso- och sjukvårdsutveckling (HSU) 60 p. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd. Utbytesstudenter får dessutom poäng enligt ECTS-skalan. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas efter begäran av den studerande av studierektor för kurser eller, efter vidaredelegering, av prefekt/programstudierektor. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på kursgivares expedition). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|