|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursnamn | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisera och leda för hälsa i arbetsliv och välfärdssystem, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
INLEDNING Kursen bedrivs på avancerad nivå och vänder sig till personer som vill fördjupa sina kunskaper om teorier, modeller och empirisk kunskap kring hälsa i arbetslivet, sjukskrivning, rehabilitering och återgång i arbete och utgör en generell kurs för studenter som ämnar ta en masterexamen. Kursen kan utgöra en av kurserna i en masterexamen och finns även som valbar programkurs i masterprogrammet i Arbetsterapi/Folkhälsovetenskap/Logopedi/Medicinsk pedagogik/Omvårdnads- vetenskap/Sjukgymnastik. LÄRANDEMÅL Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: Kunskap och förståelse - identifiera vilka aktörer som är delaktiga i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocesser, samt förklara hur och när de kan bli involverade i dessa - redogöra för relevant lagstiftning inom arbetsmiljö- och socialförsäkringsområdet - identifiera bestämningsfaktorer för arbetsförmåga och anställningsbarhet, i relation till kön, etnicitet och socioekonomisk position Färdighet och förmåga - analysera hur arbetslivets ledning, organisation och arbetsvillkor sammanhänger med chefers och övriga anställdas hälsa och arbetsförmåga - förklara hur individers arbetsförmåga kan påverka deras möjligheter till deltagande i arbetslivet Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera kring hälsa och sjukdom i arbetsliv och välfärdssystem ur ett etiskt perspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det huvudsakliga innehållet i kursen: - Arbetsorganisation och ledarskap – vad som karakteriserar en hälsofrämjande arbetsplats - arbetsförhållandens påverkan på hälsa och arbetsförmåga - från diagnos till arbetsförmåga och anställningsbarhet ur teoretiska och empiriska perspektiv - det svenska socialförsäkringssystemets uppbyggnad och funktionssätt vid sjukdom och arbetslivsinriktad rehabilitering, i jämförelse med motsvarande system i andra länder. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Undervisningsformerna i denna kurs är basgrupp, föreläsningar och seminarier. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Basgruppstillfällen och seminarier är obligatoriska moment. Kursen examineras individuellt genom skriftlig hemtentamen och muntlig redovisning. Omfattning av omexamination och förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning För såväl omexamination som förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination respektive första bedömningstillfället. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får studenten göra detta moment ytterligare en gång. Tidpunkt för omprövning bedöms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare och handledare finns att tillgå. Anmälan till examination/tentamen Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet. Antal examinationstillfällen Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d vs student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kandidat-, eller yrkesexamen med relevans för kunskapsområdet t.ex. arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, biomedicinsk analytiker, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av fakultetsstyrelsen för medicinska fakulteten, efter begäran av den studerande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|