Visa engelsk kursplan
 
Kursnamn
Yrsel och balansrubbningar, 7,5hp
 
Kurskategori Fristående kurs
Huvudområde Övrigt inom medicin - ME9
Ämnesområde Sjukgymnastik/Medicin
  Kurskod   8FA062
Mål
INLEDNING

Kursen vänder sig till sjukgymnaster och läkare eller motsvarande. Centralt i kursen är fördjupad kunskaper avseende balanssystemets anatomi, fysiologi, patofysiologi, otoneurologiska undersökningsmetoder samt klinisk bedömning och evidensbaserad behandling vid yrsel och balansrubbning av olika genes. Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig ökad kompetens och ett utvecklat professionellt förhållningssätt i mötet med och vid behandling av patienter med yrsel och balansrubbningar.

LÄRANDEMÅL
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

- visa fördjupade kunskaper avseende balanssystemets uppbyggnad, funktion och patofysiologi
- visa förståelse för hur olika biologiska och psykologiska faktorer kan påverka upplevelse av symtom samt förlopp och behandlingseffekter vid yrsel och balansrubbningar av olika genes
- förstå hur kultur- och genusaspekter kan påverka upplevelsen av yrsel och balansrubbning
- självständigt tillämpa dessa fördjupade kunskaper vid klinisk bedömning och behandling av patienter med yrsel och balansrubbningar
- värdera aktuell forskning inom ämnesområdet
Kursinnehåll
- balanssystemets anatomi, fysiologi och patofysiologi
- postural kontroll
- otoneurologiska undersökningsmetoder
- bedömning och behandling av yrsel och balansrubbning vid ex perifer eller central vestibulär dysfunktion, godartad lägesyrsel och åldersrelaterad yrsel
- biologiska och psykologiska faktorers påverkan på upplevelse av yrsel och balans
Undervisning/Arbetsformer
Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling ur ett självständigt, livslångt lärande som en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande.
Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, föreläsningar och seminarier.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på ingående obligatoriska moment. Obligatoriska moment är basgrupper, skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.
Examination sker genom bedömning av skriftliga arbeten och muntliga presentationer vid slutseminarium.

Omfattning av omexamination och förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning
För såväl omexamination som förnyad bedömning av verksamhetsförlagd utbildning gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination respektive första bedömningstillfället. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får studenten göra detta moment ytterligare en gång. Tidpunkt för omprövning bedöms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare och handledare finns att tillgå.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.

Antal examinationstillfällen
Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d vs student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.
Förkunskap
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för respektive huvudområde, t. ex. sjukgymnast, läkare eller motsvarande om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Betyg
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd.
Kursbevis
Kursbevis utfärdas av fakultetsstyrelsen för medicinska fakulteten, efter begäran av den studerande.
Kurslitteratur
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande
Övrigt
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
 
Yrsel och balansrubbningar
Dizziness and Disequilibrium, 7,5 credits
 
Kursgivare är: IMH - Inst för medicin och hälsa
           
Dnr: LiU 1410/06-41   Kurskod: 8FA062      
    Provkoder: (se förteckning i LADOK)      
Ämne: Övrigt inom medicin - ME9          
           
Nivå   Utbildningsnivå     Ämneskod   Utbildningsområde  
  A1X     ME9   Medicin  
Kursen är fastställd av Fakultetsstyrelsen för medicinska fakulteten 2008-01-23