|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Svenska språket 2, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Genom kursen ska de studerande - förbättra sina kunskaper om och färdigheter i att använda och förstå språket som medel för information, påverkan, kontakt och konstnärligt skapande, - förvärva vidgade insikter i ett språkvetenskapligt synsätt och i språkvetenskapliga metoder, - tillägna sig kunskaper om svenskans historiska utveckling, - tillägna sig kunskaper om övriga nordiska språk, främst danska och norska, - fördjupa sina kunskaper om och för analys av modern svenska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Språkutveckling, 5 poäng Mål för delkursen: grundläggande kunskaper om artikulatorisk fonetik och svenskans fonologiska system, grundläggande kunskaper om barns förstaspråksutveckling samt insikter i barns och vuxnas andraspråksutveckling. Huvudsakligt innehåll: Fonetik Språkutveckling: fonologisk, semantisk, grammatisk, pragmatisk Språk och läsning Läs- och skrivsvårigheter Andraspråksutveckling. Svensk språkhistoria, 5 poäng Mål för delkursen: Förmåga att läsa valda äldre texter Viss kännedom om svenskans äldre grammatik med särskild hänsyn till det för textförståelsen viktiga. Kunskap om svensk stilutveckling och viss insikt i språkets utveckling mot bakgrund av samhällsutvecklingen. Huvudsakligt innehåll: Orientering om språkhistorisk forskning. Huvuddragen av svenskans utveckling från runsvensk tid till nutid Svenska dialekter Namnkunskap Ordbokskunskap Analys av äldre texter. Grannspråk, 5 poäng Mål för delkursen: Förmåga att förstå talad och skriven danska och norska, grundkunskaper om dansk och norsk språkstruktur under jämförelse med svenskan, kännedom om språk- och samhällsförhållanden i Danmark och Norge samt viss kännedom om isländska, färöiska, finska och de inhemska minoritetsspråken i Norden. Huvudsakligt innehåll: Övningar i att förstå talad och skriven danska och norska Textstudium (500-600 sidor text på vardera danska och norska) Elementa i dansk och norsk ljud- och formlära Orientering om språk- och samhällsförhållanden i Danmark och Norge; bakgrunden till den aktuella norska språksituationen (bokmål och nynorsk) Kort orientering om övriga inhemska språk i Norden. Proseminarier, 5 poäng Mål för delkursen: God förmåga att tillämpa de teoretiska kunskaperna och analysfärdigheterna från grund- och fortsättningskursens moment i form av en uppsats om ett språkvetenskapligt ämne. Huvudsakligt innehåll: Orientering om språkvetenskapliga forskningsmetoder och om utformningen av vetenskapliga uppsatser Utarbetande av en individuell uppsats om ett språkvetenskapligt ämne Redovisning och granskning av denna vid ett pro-seminarium. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Föreläsningar, lektioner, seminarier och grupp-övningar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången Svenska språket 1 med minst 10 p godkända (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||