|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svenska språket 1, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska de studerande förbättra sina kunskaper om och färdigheter i att använda och förstå språket som medel för information, påverkan, kontakt och konstnärligt skapande, förvärva grundläggande insikter i ett språkvetenskapligt synsätt och i språkvetenskapliga arbetsmetoder, tillägna sig kunskaper om och för analys av modern svenska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svensk grammatik, 5 poäng Mål för delkursen: grundläggande kunskaper om svenskans grammatiska struktur och förmåga till grammatisk analys, främst som ett redskap för arbetet med språket i bruk inom andra delar av kursen. Huvudsakligt innehåll: Den nusvenska grammatikens grunder Grundläggande betydelselära Vissa jämförelser mellan svenskans struktur och andra språks. Textanalys, 6 poäng Mål för delkursen: förmåga att självständigt ta ställning till och utifrån olika perspektiv analysera och bedöma texter av olika slag och goda teoretiska kunskaper som grund för stilanalyser med tyngdpunkten lagd på texters uppbyggnad, argumentation och på skillnader mellan tal och skrift. Huvudsakligt innehåll: Kommunikationssituationer och genrer Stilteorier, stilistik Metoder för analys och värdering av text Argumentationsanalys Stilistiska förändringar i nusvenskan särskilt den moderna svenskan Praktiska analysövningar Språklig variation och förändring, 5 poäng Mål för delkursen: god kännedom om svenskans socialt betingade variationer både i ett nutida och ett historiskt perspektiv. Huvudsakligt innehåll: Språkets talarbetingade variation Språkets situationsbetingade variation Det flerspråkiga samhället Former för språkbruket i tal och skrift Attityder till olika språkformer Tillämpad språksociologi Språkhistorisk översikt Skriftlig och muntlig framställning, 4 poäng Mål för delkursen: utveckling av förmågan att uttrycka sig i tal och skrift med den kommunikativa funktionen i fokus och praktisk erfarenhet av ett processinriktat skrivande utifrån teoretisk kunskap om detta och om språkvårdsprinciper och språkriktighet. Huvudsakligt innehåll: Språkriktighet, normativ stilistik Skrivprocessen Skrivutveckling, skrivsvårigheter Skriftliga övningar såvitt möjligt integrerade med kursen Textanalys Muntliga övningar Textbedömning |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet Standardbehörighet C.1 (Sv B/Sv2 B + En B) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|