|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sociologi 2, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att de studerande ska förvärva fördjupade kunskaper i sociologisk teori och metod och därmed öka förmågan att tillämpa sociologiska insikter vid analys av samhällsfunktioner och sociala fenomen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Makrosociologiska teorier II, 5 poäng (Macrosociological Theories) Inom delkursen behandlas fördjupad makrosociologisk teoribildning. Analysen fokuseras särskilt på samhällets förändringsprocesser. Gruppövningar i sociologisk analys utgör en viktig del av kursen. Mikrosociologiska teorier II, 5 poäng (Microsociological Theories) Inom delkursen behandlas fördjupade och breddade kunskaper i mikrosociologisk teoribildning. Skillnaden mellan olika teoritraditioner vad gäller grundläggande antaganden om människans och samhällets natur belyses. Gruppövningar i mikrosociologisk reflektion och analys ingår. Sociologisk metod med kvanitativ inriktning, 5 poäng (Quantitative Research Methods) Inom delkursen behandlas kvantitativ dataanalys med hjälp av de viktigaste statistiska metoderna. De studerande ska självständigt genomföra statistiska analyser med hjälp av dator. Övningar i datorstödd statistisk analys utgör därför en viktig del av delkursen. Uppsats, 5 poäng (Essay) Inom uppsatsens ram ges studenter i grupp möjlighet att utveckla förmågan att problematisera ett socialt fenomen. Uppsatsen fokuserar sålunda på hur man med hjälp av sociologiska teorier och begrepp och med stöd av tidigare forskning och egna iakttagelser kan analysera ett socialt problem. Uppsatsen skauppfylla de teoretiska, metodiska och dispositionsmässiga krav som ställd på B-nivå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och seminarier. Deltagande i gruppövningar och seminarier är obligatoriskt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker skriftlig och muntligt, dels fortlö- pande inom ramen för undervisningen och dels i slutet av varje delkurs. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången Sociologi 1 med minst 15 p godkända vari ska ingå delkurserna Makrosociologiska teorier 5 p, Mikrosociologiska teorier 5 p och Elementär sociologisk metod 5 p (motsvarande) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|