|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sociologi 1 , 20p |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att den studerande ska förvärva grundläggande kunskaper i sociologisk teori och metod. Speciellt betonas strukturella faktorer som genus, klass, etnicitet och generation samt ett internationellt och komparativt perspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Makrosociologiska teorier I, 5 poäng (Macrosociological Theories) Inom delkursen behandlas grundläggande makrosociologiska teorier och grundläggande sociologisk begreppsbildning. Tonvikt läggs vid studier av de sociologiska klassikerna. I momentet ingår träning i att tillämpa sociologisk teori vid analys av konkreta samhällsproblem. Mikrosociologiska teorier I, 5 poäng (Microsociological Theories) Inom delkursen behandlas grundläggande mikrosociologisk teori. Ett viktigt inslag är att utifrån mikrosociologisk begreppsbildning undersöka vardagslivets strukturer och individers och gruppers kommunikation och samspel. Elementär sociologisk metod, 5 poäng (Basic Research Methods) Inom delkursen introduceras den sociologiska forskningsprocessen. Huvudvikten läggs vid elementär datainsamlingsmetodik, såväl kvantitativ som kvalitativ. Kritisk granskning liksom träning i och förståelse av grundläggande statistiska metoder ingår. Specialkurs, 5 poäng (Applied Sociology) Inom delkursen ges den studerande möjlighet att genomföra en fördjupning inom ett av sociologins kunskaps- och tillämpningsområden med analys av teori och centrala begrepp relaterat till aktuella empiriska frågeställningar. Moment som ingår är val av område, litteratursökning, val av relevant litteratur, avgränsning, analys samt redovisning i form av en essä. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och seminarier | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker skriftligt och muntligt, dels fortlöpande inom ramen för undervisningen och dels i slutet av varje delkurs. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|