|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Socialantropologi 1, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande skaffa sig en allmän introduktion i ämnet, dess grundläggande begrepp, forskningsfält och tillämpningsområden. Studierna syftar också till att öka förståelsen för sambanden mellan kulturella och materiella förhållanden i olika samhällen. Stor vikt läggs vid att den studerande tillägnar sig ett kritiskt tänkande vid studier av sitt eget såväl som andra, främst utomeuropeiska, samhällen. Metod och teori är genomgående teman för hela kursen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introduktion till socialantropologi 5 poäng (Introduction to Social Antropology) Momentet introducerar det antropologiska begreppet "kultur" och fokuseras på kulturens betydelse för människors vardagliga beteende. Ytterligare ett centralt tema är den antropologiska forskningsmetoden "deltagande observation". Viktiga teman för momentet är mänsklig evolution och kulturell variation. Kulturella och samhälleliga variationer I 5 poäng (Cultural and Social Variation I) Momentet tar upp föreställningar om personen och om individualitet i olika samhällen, både småskaliga och västerländska. Viktiga teman är släktskap, initiering (ritual), känslor, kroppen, genus och sexualitet. Kulturell och samhälleliga variationer II 5 poäng (Cultural and Social Variation II) Momentet fokuserar på ömsesidighet och sambanden mellan människors kulturella och materiella förhållanden i olika samhällen. Viktiga teman är social organisation, politiska system, ekonomi och ekologi. Samtidsfrågor i socialantropologisk belysning 5 poäng (Contemporary Questions in Anthropoligical Perspective) Momentet utgår från ett aktuellt ämne/tema, t ex kulturell relativism och är baserat på seminarier och uppsatsskrivande. Den studerande väljer, med utgångspunkt från momentets tema, ett individuellt ämne för sin A-uppsats, där antropologisk kunskap tillämpas på konkreta händelser och fenomen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagande i föreläsningar, gruppövningar och seminarier är obligatoriskt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker muntligt och skriftligt, dels fortlöpande inom ramen för undervisningen, dels i slutet av varje moment. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|