|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Religionsvetenskap A, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen som helhet skall den studerande förvärva kunskaper om religionernas gestaltningar och roller i historia och i nutid samt om hur man inom religioner och andra livsåskådningar tyder och hanterar människans livsfrågor, särskilt frågor om ondska och livsmening, förmåga att tillämpa och analysera några olika modeller för tolkning av religioner, livsåskådningar och etiska problem, kunskap om olika utbildningsmål för religionsvetenskapliga studier samt förmåga att reflektera över det egna lärandet, introduceras i religionsstudiernas livsfrågeperspektiv och förvärva kunskaper om innebörden av begreppet livsfråga och näraliggande begrepp som livsåskådning, religion och etik bli medveten om skilda förutsättningar för kommunikation kring livsfrågor och utveckla sin förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. I de olika delkurserna skall den studerande dessutom förvärva kunskap om hur olika religioner tolkar och förhåller sig till religiös pluralism och om hur man undervisar sina ungdomar om den egna traditionen och om andras, kunskap om världsbilder och livsfrågor i bibelns värld, kunskap om hur man tolkat och bearbetat livsfrågor i den kristna kyrkans historia, teoretiska redskap för att analysera livsåskådningar och aktuella etiska problem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av fyra delkurser, Religion och pluralism, Världsbilder och livsfrågor i Bibelns värld, Livsfrågor och traditionsbearbetning i den kristna kyrkans historia och Etik och livsåskådning. I kursen ingår dessutom ett stråk där några för ämnet grundläggande vetenskapsteoretiska frågeställningar och olika mål för religionsvetenskapliga studier behandlas. För de programstuderande utgör detta en introduktion av den portfoliouppgift som skall följa dem genom utbildningen och ingå i examensarbetet Religion och pluralism, 5 poäng I delkursen belyses hur några religioner kan forma människors dagliga liv. Vidare behandlas frågor kring ungdomars introduktion i den egna religiösa traditionen och de bilder de därvid får av den egna religionen och av andras. Religionernas sätt att reagera på pluralism och modernitet diskuteras, liksom människors möjligheter att förstå varandra över religionsgränserna. Världsbilder och livsfrågor i Bibelns värld, 5 poäng I delkursen behandlas världsbilder och människosyner i bibelns värld samt ges exempel på olika sätt att tyda och hantera livsfrågor i Gamla testamentet och i Nya testamentet. I delkursen ges en introduktion till de bibliska skrifternas tillkomst och innehåll. Frågor kring texttolkning diskuteras. Livsfrågor och traditionsbearbetning i den kristna kyrkans historia, 5 poäng I delkursen presenteras olika sätt att tyda och bearbeta livsfrågor i den kristna kyrkans historia, varvid belyses hur Bibeln och uttryck för kristen tradition tolkats i detta arbete. Delkursen utgör en introduktion till kyrkohistorien. Frågor kring kyrklig tradition och personlig tro diskuteras. Etik och livsåskådning, 5 poäng Ett urval etiska problem hämtade från aktuell debatt behandlas. Material från olika religiösa traditioner och livsåskådningar bearbetas, varvid frågor om människosyn och samhällssyn fokuseras. Relationen mellan etisk teori och tillämpad etik diskuteras. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. I kursen ingår gruppuppgifter och självständiga uppgifter, i vilka den studerande tränas att analysera och bearbeta stoff ur olika källor, också skönlitteratur och film, liksom i muntlig och skriftlig framställning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen utgörs av seminarieuppgifter samt av skriftlig tentamen och/eller inlämningsuppgifter, för de programstuderande bland annat i form av portfoliouppgifter. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|