|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begravningar och kyrkogårdar. Hur lever vi med de döda?, 5p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen skall den studerande - förvärva viss kunskap om bruk kring begravningar, hur de varierar och hur de förändrats, - förvärva viss kunskap om hur dagens olika svenska kyrkogårdsformer både speglar det svenska samhället och svenska livsåskådningstraditioner och hur de förändrats och erbjuder olika möjligheter för ett mera allmänmänskligt behov att uttrycka samhörighet och saknad, - förvärva erfarenhet av att analysera exempel på begravningsbruk och kyrkogårdar med hjälp av denna kunskap. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen organiseras i två avsnitt: 1) Begravningsbruk. Traditioner och program i griftetal och begravningsgudstjänster. Olika utformningar av begravningsannonser, minnesstunder och gravstenar. 2) Kyrkogårdar Ideal och praktiska motiv bakom kremering, begravningsskick och kyrkogårdsutformningar. Kyrkogårdens roll som plats för sorgearbete och för andakt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. På redovisningsseminarierna är när-varo obligatorisk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterna skriver ett kort papper till vart och ett av kursens avsnitt som sedan diskuteras i se-minarieform (i grupp och i helklass). Minst ett av dessa skrivs individuellt. För betyget Godkänd krävs godkända papper på båda avsnitten och aktiv närvaro på båda redo-visningsseminarierna (eller godkänd kompenseringsuppgift). För betyget Väl godkänd krävs om-dömet Väl godkänd på en individuellt skriven rapport och att närvaron vid redovisningsseminari-erna sammantaget bedöms som konstruktivt aktiv. Den studerande har rätt att göra omtentamen på delkurs/kurs utan att på nytt följa undervisningen under högst tre år efter kursstart och vid högst fyra tillfällen. Examinator kan medge ytterligare omtentamina, om särskilda skäl föreligger. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|