|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Den heliga Birgitta. Tvärvetenskapliga aspekter på Birgitta, hennes insats och betydelse., 5p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursens syfte är att den studerande utifrån några olika vetenskapliga perspektiv skall förvärva grundläggande kunskaper om den heliga Birgitta, hennes insats och betydelse i svenskt och europeiskt kyrko- och kulturliv. För studerande på C-nivå är syftet även att förvärva ökad förmåga till såväl kritisk bearbetning av texter som till vetenskaplig framställning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen innehåller - dels en föreläsnings- och seminariedel där olika vetenskapliga perspektiv på den heliga Birgitta beaktas. Dessa perspektiv kan vara kyrkohistoriska. kyrkovetenskapliga, bibelvetenskapliga, litteraturvetenskapliga, kulturhistoriska, etc., och uppmärksamma hennes liv, verk, betydelse, receptionshistoria, etc - dels självständiga studier bestående av inläsning av litteratur och utarbetande av ett självständigt arbete där ett eller flera av de i kursen anlagda perspektiven behandlas och fördjupas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination sker dels i form av redovisning av kurslitteratur i muntlig eller skriftlig form efter kursansvarigs anvisningar, dels genom ett skriftligt självständigt arbete som redovisas muntligt samt seminariebehandlas vid slut-/redovisningsseminarium. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt. För studerande på C-nivå ställs högre krav på vetenskaplighet i redovisade arbeten samt på den kritiska förmågan under seminarierna. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||