|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedagogik 1 (helfart) Education 1, 20p |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande förvärva en grundläggande förståelse av pedagogiken som vetenskaplig disciplin och dess tillämpning i olika sammanhang. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedagogik i vetenskap och vardag, 5 poäng (Education in Scientific and Everyday Practices) I delkursen behandlas vetenskapsteoretiska perspektiv och pedagogisk filosofi i relation till pedagogikämnets utveckling. Den studerande tränar sig i kritiskt tänkande och perspektivtagande, muntlig och skriftlig argumentation, att ge och ta emot återkoppling samt att arbeta i grupp. Den studerande får i detta sammanhang även möjlighet att reflektera över sitt "eget" lärande, bl a i relation till de akademiska studierna. Kunskap och lärande, 5 poäng (Knowledge Formation and Learning) I denna delkurs behandlas olika aspekter på kunskap och hur denna genereras samt hur detta kan relateras till lärande. Fenomenet lärande utreds bl a genom att följande frågor bearbetas; Vad kan lärande vara och hur kan lärande ske i olika sammanhang? Utveckling och påverkan, 5 poäng (Development and Influence) Utgångspunkten för denna delkurs är föreställningen om att människan utvecklas hela livet och ständigt påverkar och påverkas av sin omgivning. Olika faktorer på individ-, grupp- och samhällsnivå får konsekvenser för människors val vad gäller utbildning och arbete. Inom delkursen behandlas utveckling och påverkan i relation till begrepp som klass, genus och etnicitet. Delkursens syfte är att öka förståelsen för människors vägval och utveckling. Utbildning och undervisning, 5 poäng (Education and Educational Processes) Med utgångspunkt i de föregående delkurserna behandlas här olika sätt att se på planering, genomförande och utvärdering av utbildningsinsatser liksom den ömsesidiga relationen mellan utbildning och samhälle. Detta görs ur såväl ett historiskt som internationellt perspektiv. Inom delkursen fördjupar även den studerande sina kunskaper genom att arbeta med en frågeställning som kan relateras till pedagogisk praktik. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen äger rum som föreläsningar, seminarier, samt grupparbeten. Obligatoriska moment meddelas vid kursstart. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom skriftliga prov och arbets-/tillämpningsuppgifter. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|