|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strategiskt personalarbete 3 (SPA 3) , 20p |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att den studerande ska förvärva fördjupade kunskaper för analys och arbete med individers, gruppers och organisationers situation och reaktion vid förändring. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisationen i kunskapssamhället, 5 poäng (Organisation in the Knowledge Society) Delkursen behandlar exempel på teorier om samhällets utveckling från ett industrisamhälle till ett kunskaps/-tjänstesamhälle. Aktuella begrepp som postindustriella samhället, kunskaps- och tjänstesamhället, informations-samhället uppmärksammas och granskas kritiskt. Vidare behandlas teorier om organisationers förändring som en effekt av förändringar i samhället. Särskilt behandlas organisationers förändring mot ett allt mer kundorienterat förhållningssätt och dess betydelse för det moderna arbetets organisering. Organisationsutveckling och förändringsarbete, 5 poäng (Organisation Development and Change) Delkursen ska utveckla och stärka deltagarnas kunskaper inom organisations-utveckling och förändringsarbete. Förändringsprocessens olika faser analyseras. Metoder och strategier för olika typer av förändringsarbete studeras. Förändringsarbete analyseras utifrån individ-, grupp-, organisations- och samhällsperspektiv. Stor vikt läggs vid planerad förändring såväl i teori som praktik. Ett viktigt tema blir planerade förändringars begränsningar och möjligheter. Ytterligare teman som behandlas är makt i samband med förändringsprocessen. Kvalitetsutveckling, 5 poäng (Quality Development) Den studerande ska förvärva kunskaper om olika aspekter på ett kvalitets-utvecklingsprojekt. Därvid behandlas följande moment: - kvalitetsutvecklingen ur ett historiskt perspektiv - kritisk granskning av värderingsramar och människosyn i arbetet med kvalitetsutveckling - centrala etiska frågor - kundtillfredsställelse och ledarskap i förhållande till tjänstekvalitet Som avslutning sker en presentation och granskning av olika instrument och metoder i kvalitetsarbetet. Projekt, 5 poäng (Project Work) Ett projektarbete genomförs, där tyngdpunkten läggs vid förändring och utveckling av organisationer och individers påverkan och agerande i samband med förändringar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och seminarier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Strategiskt personalarbete 1 och genomgången Strategiskt personalarbete 2 med minst 15 poäng godkända vari ska ingå projekt 5 poäng (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|