|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strategiskt personalarbete 1 (SPA 1), 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att den studerande skall förvärva kunskaper om den svenska arbetsmarknaden. Kursen vänder sig till yrkesverksamma inom privat och offentlig sektor samt inom organisationer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsliv och organisation, 5 poäng (Organisation and Work) Arbetets utveckling och värde i olika samhällen. Beskrivning och analys av grundläggande företeelser i arbetslivet utifrån individ-, grupp-, organisations- och samhällsperspektiv. Organisationslärans utveckling och aktuell organisations- syn och organisationsteori. Ledarskap och ledarstil. Svensk ekonomi och arbetsmarknad, 5 poäng (Economics and Labour Market) Momentet innehåller en kort beskrivning av några utvecklingstendenser i den svenska ekonomin. Strukturomvandlingen, balans- och konjunkturproblem. Sveriges internationella beroende. Ekonomiska begrepp och definitioner som BNP, samhällsekonomisk balans, bytesbalans etc samt sambandet mellan dessa tas upp. Strukturomvandlingen i svenskt näringsliv och dess konsekvenser för arbetsmarknaden. Begreppsdefinitioner vad gäller arbetsmarknaden. Arbetsmarknadens funktionssätt. Den tudelade arbetsmarknaden. Frågor om arbetslöshet, inflation och stagnation behandlas både ur teoretiska och mer tillämpade synpunkter. Arbetsmarknadspolitiken och dess utveckling. Organisation och samhälle, 5 poäng (Organisation and Society) Momentet behandlar olika teoretiska perspektiv på organisation och samhälle. Begrepp såsom konsensus–konflikt, stabilitet–förändring är centrala. Vidare behandlas hur strukturella företeelser som klass, genus och etnicitet kan påverka organisationer. Dessutom ges en orientering om ekonomiska konsekvenser av arbetets organisation. Individen och arbetsgruppen, 5 poäng (The Individual and the Working Group) Momentet förmedlar kunskap om samspelet mellan individen och hennes arbetsmiljö. Beskrivning av olikheter i personlighet, arbetsroller och arbetssätt. Vidare skall kursen ge kunskap om hur man hanterar samarbetssvårigheter för att skapa goda relationer och ett bra arbetsklimat. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen ges i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|