|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledning av hälso- och välfärdsorganisationer 1 (HOV 1), 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande ska orientera sig om vetenskapsteoretiska synsätt och forskningstraditioner, introducera sig om forskningsprocessens övergripande struktur med särskild inriktning mot aktuella frågeställningar och forskning inom hälso-, omsorgs- och välfärdsområdet, förvärva grundläggande kunskaper i organisationsteori samt teorier om ledning och styrning av organisationer med särskild betoning på teorier om organisationer som påverkar människors livsbetingelser - avseende hälsa, omsorg och välfärd, förvärva kunskaper om grundläggande samhällsekonomiska och hälsoekonomiska begrepp och analysmetoder samt förvärva kunskaper om modeller och teorier avseende kompetensbedömning, personalutveckling och rekrytering. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kunskapens förutsättningar och framväxt, 5 poäng Vetenskapsteoretiska, synsätt och forskningstraditioner kunskapsbegreppet forskningsansats Forskningsprocessen problemformulering problemprecisering syfte övergripande metodansatser analytiska förhållningssätt Aktuella frågeställningar hälso- och välfärdsfrågor i organisationsteoretisk belysning. Ledning och organisering av hälso-, omsorgs- och välfärdssystem I, 5 poäng Grundläggande organisationsteori. Organisationsteorins utveckling och tillämpningar inom hälso-, omsorgs- och välfärdssystem. Beteendevetenskapliga perspektiv på arbetsgruppen och ledarskapet i organisationen. Hälsoekonomi, 5 poäng Centrala samhällsekonomiska frågeställningar. Marknad, privat/offentligt, priskänslighet. Utbud och efterfrågan. Olika finansieringslösningar, försäkringsmodeller. Metoder för samhällsekonomiska lönsamhetskalkyler inom hälso- och sjukvården. Personal- och kompetensförsörjning, 5 poäng Strategier för personal- och kompetensförsörjning. Relationen verksamhetens uppgift, personalidé, bedömning och urval av personal. Beteendevetenskapliga perspektiv på urvalsprocess och bedömning av personal. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och handledning av problembaserat självständigt arbete. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationsformen varierar beroende på innehåll och uppläggning av de olika momenten. Den studerande ska vid ett seminarium försvara sitt projektarbete och genomföra en opposition på ett annat projektarbete. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|