|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Framställning och reflektion, 5p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens syfte är att de studerande skall: - utveckla sin förmåga att uttrycka sig i tal och skrift - förvärva grundläggande kunskaper i muntlig framställning - förvärva grundläggande kunskaper om olika skriftliga genrer - orientera sig om olika språkvetenskapliga problemställningar och teorier - reflektera över det egna lärandet - förvärva kännedom om portfoliometod och inspireras till att arbeta med portfolio |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift är en viktig kompetens för en samhälls- och kulturanalytiker. Kursen omfattar både muntliga och skriftliga övningar. I kursen behandlas frågor som rör språk som ett analytiskt verktyg, som kommunikation och som ett redskap för lärandeprocessen. Individuella specialiseringar görs inom språkfilosofi, historia, sociologi eller språkvetenskap. Portfolio introduceras som en metod för att reflektera över det egna lärandet i syfte att inspirera studenterna till att arbeta med en egen portfolio genom hela utbildningen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning sker i form av föreläsningar. Arbetsformerna i övrigt är studentaktiva. En del av uppgifterna är individuella, andra sker i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker muntligt och skriftligt. Den muntliga examinationen sker i form av ett föredrag. Den skriftliga examinationsuppgiften är att författa en essä. För att bli godkänd på kursen krävs att den studerande: 1. lämnat in portfoliouppgift och deltagit i gruppdiskussion 2. genomfört den muntliga framställningen och lämnat in en disposition för denna 3. har godkänts på den skriftliga examinationsuppgiften Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SvB/S2B, HiA och ShA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|