|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Livsvillkor - grannskap - identitet, 5p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att den studerande utvecklar: • grundläggande förståelse av relationen mellan begreppen livsvillkor och identitet • förståelse av föreställningar om grannskaps betydelse för livsvillkor och identitetsskapande processer • förståelse av hur grannskap och grannskapsbegrepp förändrats över tid • förståelse av hur synen på människans livsvillkor utvecklats och förändrats socialt, kulturellt och historiskt |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen introducerar blocket Livsvillkor och identitet genom att fokusera de grund-läggande begreppen livsvillkor och identitet samt genom att ta upp grundläggande frågor kring studier av livsvillkor och synen på livsvillkor i relation till identitets-skapande processer. I kursen behandlas teoretiska perspektiv på grannskapsbegreppen i analys av människors livsvillkor. Kursen belyser grannskap och föreställningar kring detta utifrån historiskt och kulturellt komparativt perspektiv med särskild tonvikt vid utvecklingen av staden. Frågor om närhet, rörlighet, integration och delaktighet/lokal demokrati belyses i politiska och institutionella sammanhang. Dessa frågor problematiseras vidare i förhållande till individuell och kollektiv identitet samt skapande av mening. Frågorna perspektiveras efter studentens val utifrån begreppen etnicitet, ålder, genus, klass och sexualitet. Metodologiska och etiska aspekter av grannskapsstudier behandlas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar, handledning och forum. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras i anslutning till undervisningen genom bedömning av individuella och gruppvisa inlämningsuppgifter samt deltagande i forum. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs Svenska B, Historia A, Samhällskunskap A samt 10 p i för kursen relevanta akademiska ämnen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|