|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Välfärd, etnicitet och handlingsmönster , 5p |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att studenten skall ·fördjupa kunskap om etnicitet och äldres handlingsmönster inom olika välfärdsinstitutioner eller i ett samhälle. ·förstå äldres vardagliga handlingsmönster i samspel med välfärdsinstitutioner och föreställningar om etnicitet. ·förstå och problematisera välfärdens betydelse för äldre på individ, grupp och samhällsnivå - relaterat till etnicitet och medborgarskap. ·förstå den äldre människans roll i familje- och generationsfrågor. ·förvärva kunskap om välfärdsinstitutioner, både i Sverige och internationellt och hur dessa påverkar åldrandets villkor. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen inleds med centrala begrepp inom forskningen om institutioner, välfärd och samhälleliga ramar och människors handlingsmönster i förhållande till olika institutioner. Därefter koncentreras kursen på frågan hur etniciteten kan ha betydelse för den äldre individens/gruppens vardagliga handlingsmönster i mötet med en institution, ett välfärdssystem eller olika samhälleliga ramar. Kursen fokuserar således på den äldre människan som handlande subjekt och hur hon i interaktion med omgivningen formar och gestaltar sitt liv i ett välfärdsperspektiv. Vilka handlingsmönster finns och uppstår i denna interaktion och vad är orsaken till detta? Inom kursen introduceras huvudsakligen de svenska förhållanden men jämförelser med i olika samhällen och kulturer görs. Internationell jämförande forskning inom området kommer att introduceras för att ge infallsvinklar och bidra till en teoretisk bredd och fördjupning. I kursen exemplifieras också hur de för kursen viktiga frågorna kan studeras med hjälp av olika forskningsansatser, i första hand i det kvalitativa fältet, t ex med hjälp av etnografiska studier. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Kursen har moment av både självständigt arbete och arbete i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
100 högskolepoäng eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|