|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Interkulturell pedagogik, identitet och globalisering, 21-40 p, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande utveckla sina kunskaper om interkulturella synsätt på kunskap och lärande ur individuella, institutionella och samhälleliga perspektiv. Den studerande skall även utveckla sina färdigheter i att skriva vetenskapliga texter. Kursen syftar till att den studerande därvid på ett fördjupat sätt ska - förvärva kunskap om vuxnas lärande och folkligt bildningsarbete i ett internationellt perspektiv - öka sin förmåga att uppleva och analysera sin omvärld utifrån begreppen interkulturalitet, identitet och globalisering - öka sin medvetenhet om hur globala processer inverkar på familj, skola, samhälle, arbetsliv och kulturliv - omsätta sina kunskaper i ökad förmåga att undersöka, planera och skapa förutsättningar för interkulturellt bildningsarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lärande, etnicitet och kulturmöten i en globaliserad värld (10p). Learning, etnicity and cultural exchange in a globalized world. Kursen behandlar kunskapsutveckling i och kunskapsutbyte mellan olika kulturer sett i individuellt, interpersonellt, strukturellt och internationellt perspektiv. I fokus står vuxnas lärande och folklig bildning med beaktande av kulturell och etnisk identitet. Vetenskapsteori och forskningsmetodik i ett kulturellt jämförande perspektiv (5p). Scientific theories and research methods in a culturally comparative perspective. Kursen behandlar främst participatoriska och aktionsinriktade forskningsmetoder med internationella jämförelser av bruket av sådana metoder i relation till skilda problem och frågeställningar. Projektarbete med inriktning på interkulturellt och identitetsskapande bildningsarbete (5p). Project work focused on intercultural and identity building education. Med utgångspunkt dels i egna och andras pedagogiska erfarenheter och dels utifrån valda problemställningar adekvat teori genomförs ett projektarbete som kritiskt granskas och bedöms vid ett slutseminarium. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ges som distanskurs med återkommande seminarier i respektive land. Under och mellan seminarierna arbetar deltagarna i mindre grupper med analys- och skrivuppgifter utifrån självständiga litteratur- och fältstudier med upplevelse- och analysuppgifter. Vid seminarietillfällena förekommer föreläsningar, gruppövningar och enskild reflektion, och i möjligaste mån tillvaratas folkliga kulturuttryck med viktig interkulturellt innehåll. Studierna organiseras med hjälp av studiehandledning och individuella studieplaner samt i möjligaste mån även med hjälp av IKT-stöd. Stor vikt läggs vid komparativa studier genom samverkan mellan deltagare från skilda kulturella miljöer. Varje deltagare gör ett självständigt arbete som dokumenteras, presenteras och diskuteras i kursen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av förelagda uppgifter individuellt och i grupp. Ett aktivt deltagande i seminarierna krävs. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Interkulturell pedagogik, identitet och globalisering, 1-20p, eller motsv. (Som motsv räknas t ex pedagogikstudier omfattande minst 20 poäng i kombination med dokumenterat kunnande i kulturmötesfrågor.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|