|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utställningsgestaltning - vägen från innehåll till form, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten ska delta i tvärmedialt projekt och utveckla teori, metodologi och gestaltningsformer i samarbete med kursens lärare såväl som utveckla sin förmåga att arbeta i relation till kultur- och medieinstitution/avnämare. Kursen är laborativ och betonar växelspelet mellan teoretiskt och konstnärligt underbyggt gestaltningsarbete Kursen vänder sig till utställningsproducenter på kultur -och naturhistoriska museer samt utställningsintresserade konstnärer, arkitekter och scenografer och kan fungera som vidareutbildning inom respektive verksamhet. Målet är att undersöka och experimentera med utställningens innehåll och form med utgångspunkt i museernas samlingar av föremål, bilder och dokument. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I fokus för studier och experiment står föremålet, rummet och berättelsen. Undervisningen är till lika delar praktisk och teoretisk: föreläsningar i utställningshistoria och formteori varvas med produktionsövningar och workshoparbete, utställnings- och museibesök. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen äger rum i form av regelbundna möten, föreläsningar och seminarier, workshops- och produktionsarbete i ateljé. Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras inom projektblocket. Studentens arbete bedrivs såväl individuellt som i grupp om två studenter eller större projektgrupper. Arbetssättet betonar god samarbetsförmåga i olika konstellationer, och gruppindelningen fastställs av kursledningen utifrån de studerandes önskemål. Studenternas arbete stöds genom olika former av lärarledd verksamhet: föreläsningar, handledning, gruppdiskussioner och workshops. Research och analys, 10 poäng Empiriska undersökningar. Research och planering inför producerande av utställningsprojekt. Fördjupning i gestaltningsmediets produktionsteknik och dramaturgi. Produktion, 10 poäng Redigering och färdigställande samt publicering (offentliggörande) av produktionerna. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen omfattar den färdiga produktionen tillsammans med förekommande kunskapsöversikter, undersökningsrapporter, synops, manus och andra skriftliga inlämningsuppgifter; deltagande i seminarier, samt redogörelse för och försvar av projektarbetets olika moment. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examen från konstnärlig högskoleutbildning (arkitekter, designer, bildkonstnärer, scenografer etc eller Sökande med annan akademisk examen som arbetar, eller har arbetat på, museum eller annan utställningsinstitution, vilket styrkes med tjänstgöringsintyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|