|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det mångkulturella och globala samhället, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande skaffa sig grundläggande kunskap om teorier kring kultur, kulturell identitet, migration och etnicitet orientera sig om nyare teorier kring utvecklings- och globaliseringsprocesser skaffa sig kännedom om Europas största religiösa minoritet, islam skaffa sig kunskap om hur och på vilket sätt frågor om skolans roll i ett mångkulturellt och allt mer globalt samhälle har påverkat den svenska skolan |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Delkurs 1: Kulturkontraster 5 poäng Grundläggande teorier om kultur och etnicitet. Idéer om "svenskhet" och, "invandrarkultur", analyseras och granskas kritiskt. Utbildnings- och undervisningsfrågor analyseras i ett tvärkulturellt perspektiv. Delkurs 2: Etnicitet och migrationer 5 poäng Migration i ett historiskt och internationellt perspektiv. Teorier om migration och etnicitet samt relationen mellan dessa. Svensk invandringspolitik, dess framväxt, mål och medel och kontinuerliga förändring diskuteras med hjälp av samhälls- och kulturvetenskapliga teorier. Delkurs 3: Muslimer i Europa 5 poäng De europeiska muslimernas historia och utbredning. Teorier om etnicitet samt kulturell och religiös identitet. Begreppen etnicitet, kulturell och religiös identitet kommer att belysas med utgångspunkt från diskussioner bland muslimer och ickemuslimer i olika europeiska samhällen. Teoretiska perspektiv på det mångkulturella Europa. Delkurs 4: Världen och Europa 5 poäng Utvecklingsteoriernas historia. Samhälls- och kulturvetenskapliga perspektiv på förhållandet mellan Europa och de s k utvecklingsländerna. Analys av skolans läromedel med avseende på utvecklingsteori samt med avseende på förhållandet mellan Europa och de s k utvecklingsländerna. Delkurs 5: En global och lokal miljö 5 poäng Internationella och svenska debatter om miljö, i ett socialantropologiskt perspektiv. Delkurs 6: Global politik och lokala folk 5 poäng Minoritets- och ursprungsfolks situation idag, utifrån ett socialantropologikst perspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och fältstudier eller projektarbete | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skriftlig och muntlig redovisning, individuellt och i grupp. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|