|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skapande arbetets metoder, 10p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande genom ett reflekterande förhållningssätt till den skapande processen utveckla det egna skapandets arbetsprocess förvärva ett vetenskapligt förhållningssätt till egen och andras skapande verksamhet genom insikter om innebörden av begreppen kunskap och vetenskap samt forskning och utvecklingsarbete skaffa sig översiktlig kunskap om ett kvalitativt och ett kvantitativt synsätt samt grundläggande kunskaper om några forskningsmetoder, i betydelsen metoder för datainsamling, inhämta kunskaper om begreppet kreativitet, om forskning och aktuell debatt inom området skapande verksamhet förvärva kunskap om den skapande processen genom att studera, beskriva och analysera skeenden och processer i flera olika sammanhang, utgående från egen och andras verksamhet samt genom ett självständigt individuellt arbete ut-veckla sin förmåga att genomföra arbeten som relateras till forskningsmetoder och teorier inom det studerade området. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innebörden i begreppen kunskap och vetenskap, forskning och utvecklingsarbete (FoU) samt konstnärligt utvecklingsarbete (KU). Forskningsmetoder som uttryck för en vetenskaplig hållning. Förhållandet mellan olika metoder och vetenskapliga ståndpunkter. Noggrannhet och tillförlitlighet. Exempel på sådana metoder och problem i anslutning till främst ett kvalitativt synsätt. Utmärkande drag för skapande verksamhet. Begreppet kreativitet knutet till både forskning och allmänt språkbruk. Problematisering av den skapande processen relaterad till exempel från konst, hantverk, design och forskning. Det skapande arbetet inom konst, hantverk, design och vetenskap presenterat mot bakgrund av främst nittonhundratalets kulturhistoria. Kunskaper om kreativitet kopplade till kunskaper i kreativitet såsom en del i utvecklingen av den egna skapandeprocessen. Självständigt individuellt arbete med utnyttjande av forskningsmetoder och teorier relevanta för skapande verksamhet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiskt arbete samt handledning. Undervisningen utgår från exempel på olika former av skapandeprocesser, vilket inbegriper även den studerandes egna erfarenheter av skapande i olika material. Kursen innehåller litteraturstudier som bearbetas i seminarieform och arbetsuppgifter som läggs ut under kursens gång. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerandes arbetsinsatser bedöms fortlöpande vid seminarier och vid redovisningar av arbetsuppgifter under kursens gång. Minst ett självständigt individuellt arbete i rapportform redovisas inom kursen. Den verbala presentationen kan kompletteras med andra redovisningsmedel, såsom utställning, videofilm och multimedia. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet Genomgångna universitetskurser motsvarande 15 poäng. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|